13 שנים לרצח גנדי הי"ד

טקס אזכרה ממלכתי לאלוף (מיל') השר רחבעם זאבי הי"ד, במלאת 13 שנים להירצחו נערך בצהריים (חמישי) בבית העלמין בהר הרצל.

בתפקידו האחרון כיהן כשר התיירות והיה איש ארץ ישראל השלמה, הוא נרצח על-ידי שלושה מתנקשים פלסטינאים מהחזית העממית בבוקר יום ד', ל' בתשרי התשס"ב, 17 באוקטובר 2001 במלון ''הייאט'' בירושלים. 

בטקס האזכרה השתתפו, בין השאר, נשיא המדינה ראובן רבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני משפחה זאבי ואישי ציבור. 

הנשיא ריבלין סופד לרחבעם זאבי הי"ד

נשיא המדינה ריבלין אמר בטקס: "אירוע הדמים שהתרחש רק אתמול ממרחק קצר ממקום הרצחו של גנדי. הרצח הנורא של תינוקת קטנה מחריד כל מי שלב אדם בו. תומכי הטרור יעשו הכל שלא נוכל ללכת ברחובות ירושלים אך עלינו להבטיח את שלומה של ירושלים ותושביה - להלך בלא מורא בירושלים". 

"גנדי ז"ל היה איש של אמת ישרה. גנדי לא היה מוכן לשקר בשביל האידאולוגיה. אי אפשר שלא להעריך את עמדתו האיתנה שהייתה קשה כסלע. גנדי נרצח בעיר בה נולד ובה גם נקבר. המחלוקת שהיתה בינינו הייתה על אהבת ארץ ישראל", הוסיף ריבלין.

נתניהו בטקס האזכרה

"רוחו של גנדי חיה עמנו", אמר ראש הממשלה בטקס "לאו דווקא המחלוקות אלא רוח ציונית ואמונה בצדקת הדרך ורוח ירושלים השלמה והמאוחדת.אנו נאבקים בטרור שהיכה בגנדי מאז קום המדינה וקודם לכן. נאבקים בו בעוצמה גדולה. גנדי נרצח לא רחוק מהיכן שנרצחה חיה התינוקת. אנחנו נחזיר את השקט והביטחון לתושבי ירושלים בירתינו המאוחדת והנצחית". 

נתניהו הוסיף "אם היית יכולת לאותם מרצחים הם היו מחסלים את כולנו. על הקהילה הבינלאומית שמרגישה היום מהטרור שאנו חווים לפעול נגדו". 

פלמח זאבי, בנו של גנדי, אמר כי "13 שנים אני בא להר הזה, לבוא חשבון עם מי שחלש בכדי ללכת בדרכם של הזאבים, אך הפעם אני אשנה ואדבר על גנדי כי בשורות שלפניי לא מוכנים לקבל ביקורת על המבצע האחרון בעזה. אז בואו נתרפק על האיש גנדי".

"אני מבקש לחזק את ראש הממשלה כאשר ישב מול הערבים שהם בני מוות כולם. את עזה היה צריך לכבוש ולהשמיד בכל מחיר ומי מהממשלה נבהל מדבריי שיפנה את מקומו. חובה על כל ראש ממשלה את כל היכולות של צה"ל פעם אחת כי רוצחים צריך להרוג ופעם שנייה שידעו מה יפגשו בפעם השנייה". 

אלמנתו של גנדי, יעל זאבי

יעל זאבי, אלמנתו של גנדי, התייחסה לאירועי השנה האחרונה, "72 נפלו השנה. רובם חיילים, מקצתם אזרחים. בשנה כזו מחוויר כאבי. גנדי חי חיים מלאים מנער עד שר והותיר אחריו מורשת".

לדבריה, "גנדי היה רודף שלום יותר ממרצ ושלום עכשיו ועיתון הארץ ומוסרי לא פחות מבצלם. אבל הבין שרק שאנחנו נהיה הזאבים והערבים יהיו הכבשים נוכל להגן על עצמנו".

"דרך גנדי היא הדרך היחידה לשלום אמת וכל עוד לא נכיר בה נחיה ממלחמה אחת לשניה", הדגישה יעל "מורשת גנדי היא לא להבין את הטרור אלא להכריע אותו. לא להפקיר את ביטחוננו בניירות או הסכמים. מורשת גנדי הייתה בהבנה שאין לשלוט בעם אחר ולתת להם נתיב דרך מחוץ לגבול".