איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין מתנגד להצעת החוק של חברת הכנסת איילת שקד מהבית היהודי, שנועדה לעקוף את פסיקת בג"צ ולהגן על חוק ההסתננות, אותו פסלו שופטי בית המשפט העליון לפני כחודש.

מלשכתו נמסר כי ההסדר המוצע בהצעת החוק "מתיר לכנסת לפגוע בזכויות הפרט ללא מגבלה מהותית ואף הליכית, זולת הדרישה החלשה לתמיכה של 61 חברי הכנסת. על פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה משמעות ההצעה היא למעשה התרת הרסן שמטיל חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כנורמה חוקתית על כוחו של הרוב במשטר דמוקרטי לפגוע במיעוטים'', לשון ההודעה.

נזכיר כי הצעת החוק שיזמה שקד מציעה להוסיף לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו "פסקת התגברות", שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ בנימוק כי הם סותרים את חוק היסוד.

על פי ההצעה, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים אלה, ובלבד שיעברו ברוב של 61 ח"כים לפחות. החוקים שיחוקקו מחדש יהיו תקפים למשך ארבע שנים בלבד, בשל המחלוקת המשפטית סביבם.

ח"כ איילת שקד אמרה בעקבות הודעת היועץ המשפטי לממשלה כי "שוב אנו עדים להיפוך היוצרות. הצעת החוק לא נועדה להגביל את סמכות בית המשפט אלא למנוע ממנו להמשיך ולכרסם  בסמכותה של הכנסת, בית הנבחרים המבטא את רצון העם בישראל, לקבוע את ההסדרים הראויים המגינים על כלל האוכלוסייה הישראלית".

בתגובה להתנגדותו של וינשטיין לחוק להגבלת בג"ץ אומרים בתנועה למשילות ודמוקרטיה כי לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אין כל משמעות בחקיקת חוקי יסוד. עורך הדין של התנועה, שמחה רוטמן, אמר כי ''חוקי יסוד הקובעים את כללי המשחק, אינם נתונים לשיקול דעתו של בג"ץ וממילא חוות דעתו של היועץ המשפטי אינה משפטית והיא כל כולה פוליטית".

אחר הצהריים שיגרה התנועה למשילות נייר עמדה לשרי הממשלה החברים בוועדת השרים לחקיקה, בו מוסבר כי החוק הוא צעד בכיוון הנכון אך נדרשות בו השלמות. יו"ר התנועה יהודה עמרני אמר כי "חשוב מאוד שהמילה האחרונה תהיה אצל המחוקק, אולם חשוב לא פחות להוסיף להצעת החוק מגבלות מהותיות על יכולת פסילת החוקים של בג"ץ ואנו בטוחים שבכנסת ובוועדותיה ידעו לתקן את הנדרש".