נעליים לטבעוניים. לא עשויות מעור
נעליים לטבעוניים. לא עשויות מעורצילום: דובר צה"ל

טבעונים בצה"ל, אמרו שלום לביורוקרטיה: כניסה חופשית לחדרי האוכל הצבאיים, ציוד צבאי מותאם ללא הצהרה מראש והקלה בהליך ההכרה בחייל כטבעוני, נכנסו לתוקף לפני מספר חודשים בפקודה חדשה. השינויים נבעו מגידול במספר החיילים הטבעונים, שהצריכה התאמה מחדש בקליטתם.

אם בעבר הכניסה לחדרי האוכל נאסרה על חיילים טבעונים היות והם זוכים לקבל דמי כלכלה (דמ"כ), שנועדו לשמש אותם לקניית מזון התואם את אורח חייהם, כעת הם יכולים להיכנס ולאכול בכלל חדרי האוכל הצבאיים.

עד כה ההנחה הייתה שחדרי האוכל אינם עונים על צורכי הטבעונות, אך לא נלקחה בחשבון העובדה כי הפקודה פוגעת בשייכותו של החייל ליחידה - הנאלץ להיעדר מחלק מרכזי מההווי שלה. למעשה, ההחלטה על השינוי התקבלה בעקבות תלונות מרובות מצד חיילים טבעונים שהוצאו מחדרי האוכל הצבאיים על ידי מפקדיהם.

גם מבחינת הדיגום נעשו התאמות על מנת להקל את השירות עבור החיילים הטבעוניים. כיום, חייל טבעוני זכאי לכומתה שאינה מצמר ולנעליים שאינן עשויות מעור, כשהמטרה היא לא לחייב אותם ללבוש ציוד הנוגד את אמונתם. אם בעבר כדי לקבל את הציוד הטבעוני נדרשו החיילים להסדיר את הליך ההכרה כטבעונים - כיום מספיקה הצהרה ביום הגיוס.

"כעת כל מלש"ב שמצהיר בלשכת הגיוס כי הוא טבעוני מקבל את הציוד המתאים", פירטה בשיחה לאתר צה"ל קצינת פניות הציבור שריכזה את עבודת המטה בנושא, סא"ל לני מילוא. "גם אם הוא טרם הוכר באופן רשמי או שאין בפניו טופס המאשר שהוכר כטבעוני".

כאמור, בגלל הגידול בכמות הטבעונים בצה"ל גם הביקוש לנעליים ולכמותות טבעוניות עלה, מה שהביא להגברת הייצור בצורה משמעותית. זו בעצם הפעם הראשונה בה מסדירים באופן גורף את נהלי המשמעת והדיגום לחייל טבעוני. מכיוון שהכומתות הטבעוניות מגיעות בצבעים ירוק ושחור בלבד, הדבר מחייב חיילים להשתמש בכומתה שאינה תואמת את שיוכם החילי, ולכן נדרש היתר מיוחד לכך.

שינוי נוסף הוא הפיכת תהליך קבלת ההכרה בחייל כטבעוני לפשוט מבעבר. במקום ביקור בית, חתימת נוטריון ומילוי מסמכים רבים - כדי לקבל את האישור כיום יש צורך רק בראיון טלפוני עם מש"קית ת"ש ובחתימת מפקד. "אנחנו מבינים כי התהליך הישן היה ארוך, מורכב וביורוקרטי", ביארה סא"ל מילוא. "הגענו למסקנה שצריך לעשות סדר בנהלים ולהסביר מה אנחנו מספקים להם כדי שיוכלו לנהל את אורח החיים שלהם".

מיהו טבעוני?

ההחלטה לקדם את הנושא הגיעה בעקבות פניות רבות למרכז פניות הציבור בצה"ל, אשר קיבל פניות רבות מאזרחים, ממלש"בים, מחיילי החובה והקבע וגם מאנשי מילואים. "אנחנו נוהגים לומר כי צה"ל הוא בבואה של החברה הישראלית. מספר הטבעונים באוכלוסייה הכפיל את עצמו בשנתיים האחרונות - וזה משתקף גם בצבא", קבעה סא"ל מילוא. "הבנו כי מדובר בסוגיה חוצת צבא - קיבלנו פניות רבות והבנו שזה טרנד בעלייה, שלא תואם את הפקודות".

לדבריה, באותו הזמן לא הייתה פקודה מסודרת עבור טבעונים בצה"ל וזכויותיהם. "אנחנו צריכים לתת מענה לכולם. גם איש מילואים בן 40 שהחליט לעבור לנהל אורח חיים טבעוני עדיין רוצה לשרת ולתרום, אך הוא כבר לא יכול לנעול את הנעליים הצבאיות כבעבר". בהתאם לכך, לצד חיילי החובה המדיניות החדשה תחול גם על חיילי המילואים.

השינוי הוא למעשה גם בהגדרה של "מיהו טבעוני". בעבר לא היה סימון במערכת המראה כי חייל הוא טבעוני, וכעת ההליך יאפשר סימון במערכות של חייל טבעוני, בדומה לסימון של חייל בודד. כדי להקל את הטמעת הפקודה ייערכו הסברות לסגלים והכשרות לסגלי ת"ש ויופץ המידע בקרב הגורמים הרלוונטיים.

התהליך לא עוצר בפקודה, וההשפעות הגדולות מהחברה הישראלית יובילו לשינויים נוספים שיחולו בעתיד. השלב הבא, שנמצא בימים אלה בבחינה, הוא תזונה צבאית לטבעונים. השינוי יושפע מהצעת חוק שנמצאת כעת בבחינה לכנסת ועוסקת בהגשת מנה טבעונית במקומות עבודה, בדומה למנה הצמחונית שיש כיום. "אם חוק זה יעבור בשלב כלשהו, הוא יוטמע גם בצבא ואנחנו נבצע את ההתאמות הנדרשות", הדגישה סא"ל מילוא.