ילדים חרדים כיתה
ילדים חרדים כיתהפלאש 90

חייבים להקשות על אורח החיים החרדי – זו המסקנה אליה הגיע מרדכי ניסן, ד"ר למדעי המדינה ומרצה באוניברסיטה העברית בחוג ללימודי המזה"ת, שחקר ופרסם ספרים בנושא ישראל ותהליך השלום.

תחת הכותרת "פצצת הזמן החרדית: להפסיק להתעלם, להתחיל לפעול", מסביר ניסן במאמר שהעלה לרשת מדוע הגידול החרדי מאיים על אופיה של מדינת ישראל כישות פתוחה ומודרנית. 

"המגזר החרדי מסתכם בקרוב למיליון איש עם שיעור מדהים של ריבוי טבעי – כ-7 לידות לאם -  שהוא מעל לפי שניים מהממוצע היהודי הארצי. בנוכחותו ופעילותו, הוא הולך וכובש נתחים של החברה הישראלית והמרחב הציבורי: ערים ושכונות הופכות למעוזי החרדים-  בצביונם החיצוני, בתרבות הרחוב, בחינוך הילדים ובהשפעה הציבורית. בו-בזמן אין לחרדים כל חיבור נפשי למדינת ישראל - חזונה, בטחונה, הישגיה, בעיותיה  וצרכיה.

כשליש מהילדים היהודיים בכיתות א'-ב' כבר עכשיו באים מהמגזר החרדי/ש"סי. המשמעות הדמוגרפית, התרבותית והפוליטית היא מרחיקת-לכת. שיעורי ההצבעה של חרדים בבחירות הן מקומיות והן כלליות נוסקים הרבה מעל הממוצע הארצי.

בדבריו הוא כותב כי החרדים בחרו להיות נטע זר בהוויה הישראלית, כציבור בדלני ומתנשא. "אף חמור מכך, הם משגרים איום  נגד המשך קיום המדינה כישות פתוחה, רב-גונית,  מודרנית – ישראלית וכיפית. החרדים מנהלים מאבק שמטרתו להשתלט על החברה כולה ולהטביע את חותמם על כלל החיים בישראל".

"מדברים עם החרדים דברי שלום ופיוס – והם עורכים מלחמת כיבוש! ראשי המדינה ונציגיה נדרשים באופן דחוף ליזום שינוי חד ומקיף: בענייני הסברה ותקציבים, בענפי דיור, ארנונה, חינוך, רווחה, השלטון המקומי ובפוליטיקה הלאומית; ובמקביל- עם מתן העדפות מרחיקות-לכת לאנשי יוצאי צבא. יש לשים קץ לרשימת הפטורים, הפריווילגיות, ההנחות וכיוצ"ב שמקבלים החרדים מהמדינה. המיעוט החרדי שמתבכיין כקרבן של אפליה כבר עורר מיאוס ודחייה.

וכאן הוא ממליץ על הצעדים שנדרשת המדינה לנקוט: "יש לנקוט בצעדים נוקבים כלפי החרדים: להקשות על אורח החיים החרדי; להציף את המגזר החרדי בסמלי ציונות, צה"ל וישראליות; ולעודד יהודים בחו"ל שלא מן המגזר החרדי לעלות ארצה".

"לאור מגמות ותהליכים שצוינו כאן, ייתכנו שני תרחישים במסלול החיים הישראליים אם לא תשתנה הגישה לאתגר הגידול החרדי. תרחיש רע אחד הוא אלימות בין חרדים לכלל האוכלוסייה ועד מלחמת אחים;  תרחיש שני הוא ירידה מואצת מהארץ שבין סיבותיה הדומיננטיות החרדיות המתפשטת".