הרב שלמה דיכובסקי
הרב שלמה דיכובסקיצילום: משה חיים כץ

אירוע פרידה מרגש מהרב שלמה דיכובסקי, מנהל בתי הדין הרבניים, נערך ביום חמישי האחרון בבניין הרבנות הראשית בירושלים.

הרב דיכובסקי כיהן במשך 33 שנים כדיין בבתי הדין באשדוד, בתל אביב, ובבית הדין הרבני הגדול (ובמשך תקופה קצרה אף עם הרב עובדיה יוסף), ושימש גם כראש מערך הבחינות לדיינות וכחבר הוועדה למינוי דיינים.

במהלך כהונתו בבית הדין הרבני הגדול בלטה עמדתו המקורית בזכות מציאת פתרון הלכתי לסוגיית העגונות ומסורבות הגט, וליחס המורכב שבין מערכת המשפט העברית והכללית. מאות המאמרים ופסקי הדין שיצאו מתחת ידו הפכו במהלך השנים להלכות המנחות הן את בתי הדין הרבניים והן את בתי המשפט. באירוע גם ציינו הרב, משפחתו ומוקיריו, סיום כהונה של 4 שנים כמנהל בית הדין הרבניים.

בפתיחת הערב נאם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, שאמר כי ''הרב דיכובסקי זכה לשבת בבית הדין הגדול עם מרן אבא זצ"ל, אולי היחיד שזכה ועודנו עמנו בין החיים, והוא גם חריף וגם בקיא בתורה, בחינת סיני ועוקר הרים. דיינים משתמשים ועוד ישתמשו בספריו הנפלאים אשר יש בהם תרומה גדולה לעם ישראל".

הרב הראשי הרב דוד לאו סיפר שדמותו של הרב דיכובסקי זכורה לו לטובה מילדות בבית אביו. "לרב דיכובסקי יש רגישות מיוחדת לאנשים, ולא לחינם קרא לספרו האחרון 'לב שומע לשלמה'. ציבור הדיינים מאוד יקר לליבו, ובטוחני שנמשיך ליהנות מתרומתו".

שרת המשפטים, ציפי לבני, לה היכרות רבת שנים עם הרב דיכובסקי ופועלו, אף ספקה סיפור פיקנטי ומפתיע. "בפעם הקודמת שכיהנתי כשרת המשפטים הצעתי לרב דיכובסקי לכהן כשופט בבית המשפט העליון כי חשתי שהציבור הישראלי נקרע בין שתי הערכאות העליונות- בית המשפט העליון ובית הדין הרבני הגדול, ולרב הייתה יכולת לגשר על כך. נעם הליכותיו של הרב דיכובסקי ידועות ומפורסמות, וחבל שאי אפשר לשכפל אנשים כמותו".

בהמשך לדברים חתם בהלצה סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, אותו הרב דיכובסקי ירש בתפקידו האחרון. "אני רוצה שהרב דיכובסקי ידע שיש חיים אחרי התפקיד ממנו הוא פורש היום. הנה, תראו אותי", אמר.

הרב דיכובסקי עצמו עלה לדבר בסוף האירוע המרגש ואמר כי "כל חיי סברתי שלדיין או שופט מוכרח להיות לב, בניגוד לרבים בתחום זה שקידשו אך ורק את השכל. ולפיכך פעלתי וחינכתי ופסקתי. יש לכך גם מקורות בתורה, בין היתר בתפילתו של שלמה המלך 'ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך, להבדיל בין טוב לרע'. אני רוצה להודות לכל האנשים שעובדים ושעבדו עמי בבתי הדין. היו בינינו לא מעט מחלוקות, אך הן אף פעם לא היו אישיות".