חיילי צה"ל בחשיפת עוד מנהרה
חיילי צה"ל בחשיפת עוד מנהרהפלאש 90

מהרגע בו שמעו לוחמי גדוד 605 של חיל ההנדסה בחדשות על הכניסה הקרקעית לרצועת עזה במבצע "צוק איתן" - הכל השתנה עבורם.

"הגענו לשטח ההיערכות בפאתי סג'עיה והמתנו יחד עם לוחמי גולני מערב שישי ועד מוצאי שבת, מכיוון שלא היינו בגל הכניסה הראשון", נזכר אחד הלוחמים בגדוד, סמל אוריאל.

בזמן ההמתנה, הוא השתדל להתנהג כאילו המצב רגיל, אך ההבזקים למשפחתו המשיכו להגיע. "חשבתי מה יגידו האנשים שאוהבים אותי אם--", הוא מספר וקוטע את המשפט באדישות, כאילו פשוט אין צורך להרחיב.

רבים כבר אמרו על מבצע "צוק איתן" כי הוא היה מבצע הנדסי. מטרת התמרון הקרקעי, השמדת מנהרות הטרור של חמאס, הייתה משימה הנדסית, ומי שעמד בראשה הם לוחמי החיל הכסוף. כך נשמעים זכרונותיהם מהלחימה.

צילום: דובר צה''ל

"כשאתה נכנס למבנה בעזה, אתה מצפה בכל רגע לראות מחבל מעבר לפינה"

בזמן שסמל אוריאל ופלוגתו חנו בשטחי כינוס בפאתי סג'עיה, כינס אותם מפקד גדוד 51 מחטיבת גולני. "הוא דיבר על השכונה והסביר כמה היא קשה לפעולה, עד כמה היא צפופה ומלאה במחבלים", הוא מתאר. "המבנה הראשון שנכנסנו אליו היה תלת קומתי. נכנסנו באש", נזכר לוחם נוסף בגדוד, סמל יקיר.

"כשאתה נכנס למבנה בעזה, אתה מצפה בכל רגע לראות מחבל מעבר לפינה". ואכן, כשקרתה תקרית בה חדר טיל נ"ט לבית בו שהו לוחמי גולני, סמל יקיר בדיוק היה בתצפית על אותו המבנה. "אחרי שנייה ראיתי את הטיל יוצא מהחלון בצד השני ומתפוצץ מחוץ לבית", הוא מפרט ומאט את דיבורו. "הגולנצ'יקים נפגעו רק משאיפות עשן - זה היה פשוט נס".

במהלך המבצע התמודד הגדוד עם היתקלויות רבות, אך באחד המקרים נאלץ לקבל החלטה מורכבת בשטח - בזמן שחייהם בסכנה. "אחרי פרק זמן מסוים התחילה אש מסיבית לכיוון הבית, ואנחנו החלטנו לעלות לגג ולהשיב באש", מתאר מפקד מחלקה, סגן נועם.

"השבנו באש כבדה ושיתקנו את ירי המחבלים, כשפתאום מהבית יצאו אזרחים -  אבא, אמא וילדים. מיד נצרנו אש, אך לא הופתענו כשחמאס חידש את האש לאחר מספר שניות. הם פשוט ניצלו את האזרחים כדי להפסיק את האש שלנו", מוסיף.

פיר עץ הזית

מלאכת חישוף, מיפוי והשמדת מנהרות הטרור הייתה גולת הכותרת של פעולת לוחמי ההנדסה הקרבית במבצע. "מפקד הגדוד שלנו ביקש שה-D9 יחשוף שטח מעשבייה, כדי שכוח חי"ר יוכל לבצע שם מארב ללא חשש", מספר סגן נועם. "בזמן החישוף, הכלי נתקע בבטון. הגעתי וזיהיתי שזה פיר מנהרה".

לאחר זמן קצר, הביא הכוח לקריסת תוואי המנהרה באמצעות מוקשים. "משום שהפיר היה סמוך לסבך שורשים של עץ זית, כינינו אותו 'פיר עץ הזית' - זה תפס, למרות האירוניה ואולי דווקא בגללה", מגלה סגן נועם. כמו כן, דפוס הפעילות של האויב, לדברי הלוחמים, היה פשוט: להופיע משום מקום, לירות מספר פעמים ולנוס על נפשו. כדי להתמודד עם הלחימה הזו, נדרשו הלוחמים לגייס את כל העירנות והתושייה שעמדה לרשותם.