גשר לקהילה העתיקה. חברון
גשר לקהילה העתיקה. חברוןיונתן סנדר. פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 נפרד דובר הישוב היהודי בחברון, נועם ארנון, ממי שליווה את ההתיישבות היהודית המתחדשת בעיר והיה לאחד מסמליה, שלמה סלונים ז"ל, ניצול פרעות תרפ"ט שנפטר ביום ראשון.

שלמה סלונים היה פעוט כבן שנה וחצי כאשר אירעו פרעות תרפ"ט והוא ניצל מהפורעים הערבים שטבחו ביהודי חברון כשמעליו גוויותיהם של הוריו, חנה ואליעזר דן הי"ד. על ראשית הקשר עם סלונים המנוח מספר ארנון: "אני זוכר את שלמה סלונים מאז שהתחלתי לפעול בענייני חברון לפני עשרות שנים. הוא תמיד היה כאן, תמיד תמך, עודד והשתתף. בכל שנה באזכרה לקדושי תרפ"ט הוא היה זה שאמר קדיש לזכר הוריו אחיו סבו וסבתו והיהודים שנרצחו כאן בפרעות".

"הוא היה עבורנו סמל לחיבור למורשת המדהימה של קהילת יהודי חברון העתיקה שהוא היה חלק ממנה והושמדה בפרעות. הוא היה גשר לישוב המתחדש בחברון כיום. הגשר הזה הוא עבורנו  חוליה חיונית בשרשרת הנצח של חברון, חוליה חיונית לקיומו ושגשוגו של הישוב היהודי בחברון כיום".

על ימיו של שלמה ז"ל לאחר ההצלה המופלאה מהטבח מספר ארנון כי משפחתו היא משפחה גדולה וענפה, משפחה שורשית מאוד, דודותיו לקחו אותו, טיפלו בו  ועודדו אותו להמשיך ולהקים בית בישראל. ארנון מזכיר כי בין ניצולי הטבח הייתה גם דודתו, לימים הרבנית של זכרון יעקב. בשלב מאוחר יותר השתלב סלונים בעבודה בבנק לאומי, הבנק שאביו ניהל את הסניף שלו בחברון בגלגולו הראשון, כאשר נקרא אז בנק אנגלו פלשתיין.

פגישתו האחרונה של ארנון עם שלמה סלונים הייתה לפני כחודשיים בחתונת נכדו. "שמחנו בשמחת נכדיו. היינו מוזמנים לכל השמחות המשפחתיות", הוא מספר ומציין כי שלמה קרא לשני בניו בשמותיהם של אביו ואחיו, אליעזר דן ואהרון סלונים, וכאשר הבן אליעזר דן סלונים השיא את בנו וההזמנה הגיעה לביתו של נועם ארנון חש ארנון התרגשות מיוחדת לנוכח ההמשכיות החיה של מי שידוע ומוכר לו כדמות הרואית מסיפורי העבר והמורשת של חברון העתיקה. "קשה לתאר את הצמרמורת והשמחה שהרגשתי", הוא אומר ומוסיף: "התחושה היא שאמנם איבדנו לצערנו את שלמה שהיה משורשי הקיום של החיבור של חברון אבל יחד עם זה עם המשפחה אנחנו עם הפנים לעתיד".

בקרוב, מציין ארנון, תימצא הדרך להנצחתו של שלמה סלונים בישוב היהודי בעיר. לפי שעה מוקדם לציין את הדרך להנצחתו אך "הוא יצטרף לרשימת הזהב של ניצולי חברון ושרידי הקהילה העתיקה וגם של בוני הקהילה החדשה", דברי ארנון.