תומס פרידמן
תומס פרידמןרויטרס

העיתונאי האמריקני - היהודי, תומס פרידמן, הידוע בטורים האנטי-ישראליים שלו בעיתון "ניו יורק טיימס", הודה כי ישראל מוקפת במיליציות חמושות וכי אף מדינה בעולם אינה עומדת בפני איום כזה.

"יש כיום לימין הישראלי, בראשות ראש הממשלה ביבי נתניהו, כמה טיעונים ממש חזקים התומכים בשימור הסטטוס-קוו - טיעונים שבטווח הארוך קטלניים לישראל כמדינה יהודית דמוקרטית", כתב פרידמן.

לדבריו, ישראל כיום מוקפת בארבעה מתוך חמישה גבולותיה - דרום לבנון, עזה, סיני וסוריה - ''לא במדינות אלא במיליציות, לבושות בבגדים אזרחיים, חמושות ברקטות ואשר מסתתרות בתוך אוכלוסיה אזרחית. אין עוד מדינה שעומדת בפני איום דומה".

פרידמן סיפר במאמרו כי מפקדים ישראלים ברמת הגולן שמביטים לעבר סוריה, ''רואים יועצים צבאיים רוסיים ואיראנים, לצד יחידות של צבא סוריה ולוחמי חיזבאללה מלבנון, נלחמים במיליציות סוניות ג'יהאדיסטיות, והג'יהאדיסטים בדרך כלל מנצחים".

"זה לא מצב שמעודד נטילת סיכונים בגדה המערבית, הצמודה לנמל התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל", הדגיש. העובדה שישראלי נסוגה באופן חד צדדי מעזה בשנת 2005 וחמאס השתלט על הרצועה ב-2007 והקדיש את מרבית האנרגיה שלו למלחמה נגד ישראל ולא לבניית פלסטין, גם היא לא מעודדת נטילת סיכונים ושינוי המצב הקיים", כתב.

הוא הזכיר כי בחודש מרץ העלה הנשיא ברק אובמה באופן אישי בפני אבו מאזן, הצעות לפשרה בכמה מנקודות המחלוקת העיקריות במסגרת היוזמה של שר החוץ האמריקני קרי, וביקש מיו"ר הרשות הפלסטינית לדעת האם יסכים להם. ''אובמה עדיין ממתין לתשובה", סיפר פרידמן.