נתניהו מגיב לביקורת מארה"ב

מליאת הכנסת קיימה בצהריים (רביעי) ישיבה מיוחדת לזכרו של שר התיירות וחבר הכנסת רחבעם זאבי (גנדי) הי"ד, במלאות שלוש-עשרה שנים להירצחו. בישיבה נכחו בני משפחתו של רחבעם זאבי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח דבריו לביקורת שהופנתה כלפיו באופן אישי מפי "בכירים אמריקאים" ואמר כי "כשיש לחצים על ישראל לוותר על ביטחונה הכי קל לוותר. כראש הממשלה אני עומד על ביטחון ישראל, אכפת לי מחיי כל אזרח וחייל, ואינני מוכן לעשות ויתורים שיסכנו את המדינה שלנו.

"האינטרסים שלנו אינם עומדים בראש מעיניהם של אותם אלה שתוקפים אותנו ואותי אישית", הדגיש נתניהו, ''המתקפה עלי באה רק מפני שאני מגן על מדינת ישראל. ולמרות כל ההתקפות אני אמשיך להגן על המדינה שלנו ועל אזרחי ישראל. אני מכבד ומוקיר את היחסים שלנו עם ארה"ב. הברית האסטרטגית והערכית בין המדינות נמשכת ותימשך".

לדברי ראש הממשלה, ישראל עומדת בפני מתקפה על זכות קיומה. "יש מי שמכחיש את זיקת עם ישראל לארצו. יש מי שאינו מוכן להכיר בזכותו של עמנו למדינת לאום משלו. זה היה ונשאר שורש הסכסוך.

''יש גם מי שמאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה, בשעה שאנחנו מגנים על עצמנו במוסריות שאין כדוגמתה, מפנים כלפינו בצביעות ובעזות מצח שלא תאמן האשמות חסרות כל בסיס. לא מעט מהטענות הללו הפריך גנדי".

נתניהו הזכיר כי "גנדי אמר שצה"ל הוא הצבא היחיד בהיסטוריה שכבש את הר הבית ולא הרס את בתי התפילה בו. תרומתו הגדולה היא כפולה, ראשית לביטחון ישראל ושנית להעמקת התודעה".

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס בפתח דבריו לביקורת שצוטטה בשם בכירים אמריקאים כלפי ראש הממשלה."הביקורת חסרת הרסן כלפי ישראל והעומד בראשה, שצוטטה היום מפי 'בכירים' בבית הלבן  -  חוצָה כל גבול. מותר לחלוק, אבל ביחסים דיפלומטיים - בוודאי בין ידידות קרובות - מקובל וראוי לשמור על יחסי כבוד.

''אני מציע לאותם 'גורמים בכירים' ואנונימיים ובעיקר לנו, ללמוד מהציבור שלהם, המכבד כל נשיא - גם אם הוא מהמפלגה היריבה, ובוודאי שאיש מהם לא היה עובר לסדר היום, אם גורם מבחוץ היה מטיח עלבונות אישיים בנשיאם".

יו"ר הכנסת הדגיש כי כשמטיחים עלבונות כאלה בראש ממשלה, מטיחים אותם בכל אזרחי ישראל. "לכל הטוענים ללא הרף שיחסינו עם ארצות הברית מצויים בשפל - יש לי חדשות בשבילכם: גם כל זה, איננו מערער את היחסים האיתנים בין המדינות והעמים, יחסים שיוסיפו להיות כאלה- בלי כל קשר לגורם אינטרסנטי זה או אחר שנמצא בקרבת הבית-הלבן ומפזר רעל בזדון. הקשרים בין המדינות ארוכים ומשמעותיים מכדי שאירועים חולפים, גם אם מטרידים, יערערו אותם."

על רחבעם זאבי הי"ד אמר אדשלטיין כי "הדרך אותה ראה גנדי בחזונו כדי להסדיר את חיינו כאן הייתה בדעת מיעוט, אפילו מיעוט מובהק; אך בהיותו איש אמת חסר פשרות דבק בדרכו גם במחיר הבידוד הפוליטי, ולא נרתע למרות שקנה לו יריבים ומשמיצים לרוב.

"דווקא בשל כך, דרכו ראויה הייתה להערכה על האומץ ועל הנחישות; והרי על הדבקות ברעיונותיו גם שילם, בסופו של יום, בחייו", הזכיר יו"ר הכנסת ותיאר את גנדי כאיש של אנשים, כלשונו. ''אוֹהֵב וְאָהוּב, גם על מי שלא נמנו על מחנהו הפוליטי; איש רֵעים, חביב על הבריוֹת ובר פלוגתא אידיאולוג וראוי".