השופט אלעזר נחלון
השופט אלעזר נחלוןבתי המשפט

שופט בית משפט השלום בירושלים, אלעזר נחלון, הטיל לפני ימים אחדים חיוב כולל של 23,600 ש"ח על משטרת ישראל ועל סגן-ניצב אלי צפרי, לאחר שהרשיע אותו בתקיפת שי רובינשטיין, תושב יצהר.

הסכום ישולם ע"י המשטרה. זאת בעקבות תביעה שהגישו עו"ד נדב העצני ועו"ד מור גולדין נגד הקצין והמשטרה.

האירוע בגינו נקנס הקצין התרחש לפני כשלוש שנים וחצי, לאחר רצח משפחת פוגל באיתמר. סמוך לגבעת אסף בבנימין התקיימה משמרת-מחאה שקטה לצד הכביש, בה השתתפו כמה עשרות בני אדם. צפרי, יחד עם שוטרי משמר הגבול נוספים, החלו לדחוף את המשתתפים במקום, למרות שאלו עמדו על המדרכה.

מן הצד, צפה באירוע גם שי רובינשטיין, אז בן 20, תלמיד בכולל שבמקום ותושב יצהר. הוא פנה לשוטרים ושאל אותם "מה אתם עושים?!" ובתגובה תפס צפרי בפאותיו והחל לגרור אותו מהמקום. בנוסף, הוא חנק אותו בידו - עד שרובינשטיין איבד את ההכרה, נפל על הכביש ונפצע בסנטרו.

רובינשטיין ושלושה נוספים, אף נעצרו בהוראת צפרי בטענה ל"התקהלות אסורה" והוחזקו במעצר שעות ארוכות. נציג שרות בתי הסוהר סירב לקבל את רובינשטיין הפצוע, בגלל שהמשטרה סירבה להעניק לו טיפול רפואי. כעבור כשש שעות מעצר הוא שוחרר, בתנאים מקילים, ועד היום נמנעה המשטרה מלהגיש נגדו כתב אישום.

לרוע מזלו של קצין המשטרה, האירוע כולו תועד במצלמת וידיאו – ופורסם בערוץ 7. מיד לאחר האירוע, ארגון זכויות האדם ביש"ע סייע לרובינשטיין להגיש תלונה למחלקה לחקירת שוטרים, ואף צירף את פרטי העדים לאירוע .

ואולם, לדברי עו"ד נדב העצני, שמשרדו ייצג את רובינשטיין, "כפי שקורה יותר מדי פעמים, המחלקה לחקירת שוטרים פשוט סגרה את התלונה ללא מאמץ מיוחד להגיע לאמת". הארגון ערער על סגירת התלונה והיא שבה ונפתחה. לבסוף הורשע צפרי בדין משמעתי משטרתי ונקנס, כאשר נרשמה בתיקו האישי נזיפה חמורה. בדיון בדין המשמעתי, אף הודה צפרי בסעיפי האישום ובעובדות האירוע, התנצל "על העוול שנגרם לתובע" והודה כי פעל באלימות. באותו דיון הדגיש התובע המשטרתי, כי מעשיו של צפרי פגעו בתדמית המשטרה. בעקבות ההרשעה בדין המשמעתי, הגיש משרדו של עו"ד העצני תביעת נזיקין נגד צפרי והמשטרה בבית משפט השלום בירושלים, ועתה הוא גם הורשע בתקיפה ובמעצר-שווא.

לדברי עו"ד העצני "פסק הדין מציב תמרור אזהרה ברור מהו המחיר לפעולה משטרתית באלימות".