התגית שענדו אנשי "כוח הר הבית"
התגית שענדו אנשי "כוח הר הבית"באדיבות עו"ד רמי גורן

לרגל יום הזיכרון ה-20 לרב הראשי לצה''ל האלוף (מיל') הרב שלמה גורן זצ''ל, ועל רקע המתיחות בירושלים, מספר בנו עו"ד רמי גורן לראשונה על "כוח הר הבית" שהקים אביו לאחר כיבוש ההר ב-1967.

הרב שלמה גורן הקים כוח צבאי מיוחד שכלל קצינים וחיילים מהרבנות הצבאית, שהיו אחראים על שמירת הסדר הציבורי בהר הבית מרגע שחרורו במלחמת ששת הימים ועד להחלטת הממשלה להעביר את האחריות על ההר לידי הוואקף.

את התגית שענדו אנשי המשמר החליט גורן הבן לחשוף לציבור בימים אלו. "אבא שלי שמר את התגית הזו אצלו בבית במשך כל השנים וחשבתי שזה הזמן הנכון לחשוף אותה דווקא בגלל מה שקורה כעת סביב הר הבית.

"אני הכרתי את הכוח שהסתובב על ההר ואיפשר ליהודים ולאחרים להתפלל עליו", סיפר רמי, "הכוח היה יוזמה של אבי והם הונחו על ידו היכן בדיוק מותר להם להסתובב. מבחינתי למצוא את תגית השרוול דווקא בתקופה שהיא ערב האזכרה ובתקופה הסוערת שאנחנו מצויים בה, הרי שמדובר בסמל ואולי גם בעצב גדול על מה שהיה פעם ונעלם".

בנו של הרב הצבאי הראשי הראשון מעיד כי אביו רצה להשאיר את הר הבית בשליטת מדינת ישראל ובצורה כזו שיהיה פתוח לכל הדתות, "וכך זה היה ממלחמת ששת הימים ועד סוף הקיץ כאשר בדרך נערך אבא לתפילה מיוחדת בשבת נחמו אליה היו מיועדים להגיע מאות אלפים".

אך בסופו של דבר, התפילה לא התקיימה בשל נזיפה שקיבל הרב גורן משר הביטחון דאז משה דיין וראש הממשלה לוי אשכול. "על אף אותה נזיפה אבי התעקש ולכן דיין הודיע על דחיית התפילה ההמונית... לצערי היא אף פעם לא התקיימה.

"אבי השקיע רבות מזמנו וממרצו לחקור היכן מותר והיכן אסור ליהודי להסתובב בהר הבית ותמיד ניסה להיאבק למען החלת הריבונות הישראלית על ההר", סיכם בהתרגשות בנו, רמי גורן.

הרב שלמה גורן והרב עובדיה יוסף
הרב שלמה גורן והרב עובדיה יוסףצילום: לע''מ

הרב שלמה גורן ויצחק רבין
הרב שלמה גורן ויצחק רביןצילום: לע''מ