גדעון סער
גדעון סערצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת נפרדה הערב (שני) משר הפנים גדעון סער שהגיש הבוקר את מכתב התפטרותו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

"אני מסיים השבוע 20 שנים של שירות ציבורי מהם 12 בבית הזה", אמר סער, ''הרגשתי תמיד את מלוא כובד האחריות בתפקידים אותם מילאתי. האידאולוגיה אותה הגשמתי בתפקידי היא האידאולוגיה בשמה נבחרתי. לעולם לא התפתיתי ללכת בדרך אחרת. תמיד הייתי נאמן''.

השר הפורש סיפר כי הכיר על בוריו את תקנון הכנסת וביצע כמעט כל מהלך פרלמנטרי אפשרי. ''בכל רגע התייחסתי לשירות הציבורי בחרדת קודש. אני מאמין שבלי אופוזיציה אין דמוקרטיה, ואדם פוליטי נבחן אולי קודם כל באופוזיציה. אהבתי לבצע ולשנות את המציאות לפי הדרך בה האמנתי.

"במערכות גדולות תמיד חשוב לבחון את עצמך, מה שינית", הדגיש סער, ''העם מצפה מהכנסת והממשלה לתוצאות. בכל נושא חשובים המעשים ולא הדיבורים. זה נכון גם ליוקר המחייה וגם על הבנייה בירושלים. אסור לדרוך במקום. במשך כל השנים האלה לא עמדתי במקום ולו לרגע אחד".

סער פנה לחברי הכנסת והשרים ואמר, "לכם, כאן, בהיכל הדמוקרטיה הישראלית, יש את הסמכות והכוח לעצב את מציאות חיינו. אל תוותרו על הכוח הזה, לא למשפטנים, לא לפקידים, לא לעיתונאים ולא למבקרים. אני מכבד את כולם - אבל אנחנו, אתם - נבחרתם להחליט, למשול. אל תתפתו להתפרק מהאחריות ולגלגל אחריות''.

הוא הזכיר כי איש לא נולד נבחר ציבור. ''אפשר להיפרד מתפקיד ציבורי כאשר אתה מחליט או שהציבור מחליט להיפרד ממך. לא הבנתי מדוע רבים מעדיפים את האפשרות השניה. אני החלטתי לעשות שינוי ואני עוזב בפועל ובלב שלם, באהבה גדולה לעמי", דברי סער.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי "לאורך שנות העשייה הפרלמנטרית הפגנת התמדה, נחישות והבנה מעמיקה של המבוך הפוליטי המורכב, וזכית להערכה מקרב כל יושבי הבית, הן כיושב-ראש הקואליציה והן כיושב-ראש ראשון של הוועדה לקידום מעמד האישה - שאיננו אישה; אתגר מקורי שהתמודדת אתו בהצלחה רבה.

"הציבור ידע להעריך את יכולותיך כפרלמנטר ומנהיג, ובחר בך פעם אחר פעם למקום הראשון ברשימת המתמודדים בליכוד. משם קצרה הייתה הדרך לתפקידים בממשלה, שגם בהם הטבעת את חותמך", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לנאום גם הוא ונפרד מחברו לדרך. "אני הכרתי את גדעון ככתב ומראיין של העולם הזה. הוא אדם עם יכולת ביצוע מרשיה מאוד.

"לאחר שנחלנו כישלון בבחירות 2006 והצטמקנו לסיעה של 12 ח"כים, הובלנו את האופוזיציה ובהובלת גדעון ניצחנו בלא מעט הצבעות. גדעון הוא פרלמנטר מאוד מוכשר עם יכולת להביא לתוצאות. ציונות ומצוינות היו שתי המילים שהנחו אותו. כשר חינוך היו לך רעיונות חדשים ליצור קשר בין התשומות לתפוקות. זה שינוי תרבותי וארגוני והבאת רפורמות מאוד חשובות לכל מי שעתיד החינוך חשוב לו''.

נתניהו הזכיר את המאבק של סער כשר הפנים לבלום את כניסת המסתננים, הן במישור הפיזי והן בחקיקתי, "ואתה הובלת את המישור השני. המאמץ השני הוא עשיית צדק בחלוקת הארנונות בין רשויות מקומיות, שאתה התחלת לתקן ואני מקווה שזה ימשך. אני רוצה לברך את משפחתך ולאחל לך שתהנה בחברת משפחתך ותמשיך להצליח".

שר הכלכלה נפתלי בנט סיפר על הפעם הראשונה שפגש את סער במצודת דוד, בעת שבנט שימש כיו"ר המטה של נתניהו. "בפעם הראשונה שנפגשנו שאלתי אותך מה הדברים המרכזיים שאתה רוצה לקדם וענית ארץ ישראל וקידום זכויות נשים. זה לא טריוויאלי, הרב ממדיות הזו.

"אתה בוחר על מה להתמקד, יורד לפרטים ואת כל זה בשביל לקדם את האידאולוגיה שאתה מאמין בה. רשימת ההישגים שלך היא עצומה, במשרד החינוך התמקדת בשיפור המצוינות ובערכים, הקמת אוניברסיטת אריאל, עצירת הסאגה של שעון הקיץ, המאבק לעצירת המסתננים.

"אתה תהיה חסר לכולנו", הדגיש השר בנט, ''יש הרבה אומץ לב במה שאתה עושה עכשיו ובוחר ללכת עם הלב. אני מאחל לכולנו שזה רק פסק זמן לקראת חזרה בעיתוי עם הרבה אנרגיה עם דוד שכבר רוכב על אופניים".