ביקורת מכיוון טירקל
ביקורת מכיוון טירקלפלאש 90

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, לא רואה כל בעיה בהצעת החוק של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), שתוסיף ''פסקת התגברות'' לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובכך לאפשר לכנסת לחוקק חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 61 ח"כים, כהוראת שעה ולתקופה של ארבע שנים.

"אף שרבים מותחים על זה ביקורת קטלנית, אני חושב שיש מקום לשקול זאת ברצינות. אחרי ככלות הכל יש לנו כנסת, היא נבחרה, היא מחוקקת. אז אנחנו פה כבג"ץ כדי לשמור עליה שלא יחרגו שם. אבל אפשר לשקול ברצינות את פסקת ההתגברות".

לדבריו, אין דבר כזה חוק עוקף בג"ץ. "לא עוקפים שום דבר. בג"ץ ממלא את תפקידו, הכנסת ממלאת תפקידה. אם הכנסת סבורה שבג"ץ לא מפרש נכון חוק מסוים או מחטיא מטרה של חוק, זכותה וחובתה לסדר את העניינים. זה לא עוקף בג"ץ. זה בג"ץ, עם כל הכבוד, ואין כאן איזו קדושה אלוהית".

בראיון לכתב העת של לשכת עורכי הדין התייחס טירקל גם למשוב השופטים שצפוי להתקיים בנובמבר הקרוב ולחרם של נשיא בית המשפט העליון על הלשכה. "החרם שהטיל בזמנו אהרן ברק על מוסדות הלשכה בעקבות המשוב, כמו גם החרם שמטיל כיום הנשיא גרוניס - לא מקובלים עליי. אני נגד חרמות למיניהם. מצד שני, אי אפשר למנוע ממנו להגיד 'אני לא מייחס שום משקל למשוב ולא אביא אותו בחשבון".

בעקבות לקחי ועדת גולדסטון, נשאל טירקל האם ישראל צריכה לשתף פעולה עם ועדת שאבאס: "מניסיוני בעבודה עם שני המשקיפים הזרים וכן מההצלחה שהייתה לנו עם ועדת פאלמר של מזכ"ל האו"ם, ולמרות ההסתייגות הישראלית מוועדות בינלאומיות, אנחנו צריכים לשתף פעולה ולתת להם את כל החומרים. אמרתי לכם, יש לנו תיקים. אנחנו לא צריכים להיבהל. אני לא מבין למה כולם נתקפים פלצות כשאיזה עוכר ישראל אומר 'אני אלך עכשיו ואגיש ואעשה...'. בבקשה, תעשה.

"יש לנו המסמכים והחומרים, ומדינת ישראל עושה מעל ומעבר. אין לי ספק שאנחנו צריכים לשתף פעולה", הדגיש טירקל, ''אם השאבאס הזה יכתוב משהו רע על ישראל, ואני לגמרי לא בטוח שכך יהיה, נוכל להגיד כמו בערעור על פסק דין: 'בית המשפט קבע פה דברים שלא מעוגנים בעובדות ובחומר שהיו לפניו'".

על חוק המסתננים שנפסל לאחרונה בשנית, אמר טירקל כי היה צריך לשקול את העניין מתוך ראייה רחבה וזהירה יותר. "אני לא רוצה שיגבילו את בית המשפט העליון על ידי חוק, והרי כל פעם עולות הצעות נלוזות של פוליטיקאים בעניין. אני כן רוצה שבית המשפט העליון ינהג בזהירות רבה ובשיקול דעת, כלומר יחשוב בצורה רחבה על כל ההיבטים של כל עניין.

''יש פסקי דין שאם היו מניחים להם לזמן מה וחושבים עליהם עוד קצת, אולי הייתה מתקבלת בהם תוצאה שונה. עם כל האנושיות שאפיינה את דרכי, אני חושב שהיה צריך לשקול את עניין המסתננים מתוך ראייה רחבה וזהירה יותר. ואני אומר את זה בכאב לב ובצער עצום על מצוקתם האישית של המסתננים ושל תושבי דרום תל אביב. בזהירות, בזהירות. אני לא רוצה להגיד מה הייתי מחליט, אבל הייתי שוקל ברצינות רבה יותר את דעת המיעוט".

על הביקורת בעניין ההומוגניות של בית המשפט העליון אמר טירקל כי לדעתו "ההומוגניות היא סתם קשקוש עיתונאי". בנוגע לשני השופטים החדשים שמונו לבית המשפט העליון, מני מזוז וענת ברון, אמר  טירקל "אין לי היכרות מעמיקה עם שני השופטים החדשים (מני מזוז וענת ברון), אבל טוב שלפחות אחד המינויים הוא שופט ותיק מן השורה. ככלל המקור העיקרי למינויים לעליון צריך להיות שופטים שבאו מהשטח, מבית המשפט המחוזי.

''אגב, אני מוכרח לומר שאין בכך כדי לגרוע מהדעה היוצאת מן הכלל שיש לי על שני השופטים שמונו במישרין משורות עורכי הדין, יורם דנציגר וחנן מלצר. אני מודה שאני פחות מתלהב מהבאת אנשים מחוגי הפרקליטות; יש לי חשש שהם שבויים בקונספציות מסוימות".