יצחק הרצוג
יצחק הרצוגפלאש 90

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, השתתף בדיון המיוחד במליאת הכנסת לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין.

הרצוג פתח והתייחס לפיגוע היום בירושלים, "אירוע הטרור הקשה היום, שמצטרף לשורה ארוכה של פיגועים בלב ירושלים, רק מחדד את העובדה שאיבדנו 19 שנים מהדרך אותה הוביל יצחק רבין. 19 שנים שבמהלכן ישראל הייתה צריכה כבר להיות במקום אחר. זה לא קרה. 19 שנים הלכו לאיבוד ואסור לנו לאבד ולו יום אחד נוסף. אין לנו את הלוקסוס להמשיך ולהמר על עתידנו ועל חיינו".

"יצחק פעל ללא לאות לקידום הערכים בהם האמין. ערכים של דמוקרטיה, ביטחון, שלום, צמיחה כלכלית וחברתית, ביצורה ובניינה של מדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, של אקטיביזם ציוני שפוי ואחראי, של דאגה לכלל. ערכים שהם בבסיסה של מפלגת העבודה, המפלגה אותה הוא הנהיג, המפלגה שהניחה את היסודות האיתנים של מדינת ישראל. לצערי הרב ערכים אלה של יצחק ושל מפלגת העבודה הוזנחו וננטשו במיוחד בתקופת השלטון הנוכחי. הגיע הזמן להחזיר אותם. יצחק אימץ את המושג 'בית לאומי לעם היהודי', כאשר עבורו, בית, הוא מקום המעניק תחושת ביטחון ושייכות, חיבוק, קבלה, מקום שמעניק הגנה. האם הבית שלנו נראה כך כיום? האם ילדינו מוגנים? האם למי מבין היושבים כאן ישנה תחושת ביטחון אישי מלאה?".

הרצוג אמר כי בתקופת רבין נבנו עשרות אלפי יחידות דיור, בכל רחבי הארץ ובירושלים, "שכונות חדשות צמחו ושגשגו, וכל אלה ללא הכרזות מתלהמות וללא מסיבות עיתונאים מתגרות".

"כמר ביטחון - התמודד רבין עם טרור ואינתיפאדה אלימה כדוגמת זו שראינו היום בירושלים. אין בנינו מחלוקת על הצורך במלחמה נחושה וחסרות פשרות בטרור. יש בנינו מחלוקת עמוקה על הדרך. ואני אומר לכם את מה שיצחק אמר לכולנו: אין מלחמה בטרור ללא מאמץ מדיני בצידה. רבין שהגדיר עצמו כ'ירושלמי אמיתי'- ידע כיצד לבנות ולטפח את ירושלים ולשמר את מעמדה ואת ייחודה מבלי להפוך אותה לסלע מחלוקת נפיץ. כראש ממשלה ידע רבין לשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ולטפח יחסים אמיצים עם בת בריתנו הגדולה - ארצות הברית כתשתית לאותם אינטרסים. בניגוד לממשלתך הנוכחית אדוני ראש הממשלה רבין סרב תמיד להיות שבוי בידי קיצונים וסחטנים. והיום? כולם יודעים עד לאן הידרדרו יחסינו עם ארצות-הברית ועם מדינות חשובות אחרות".

"המאפיין המרכזי של תקופתו רבין היה שינוי יסודי של סדרי העדיפויות. יותר לחברה ולפריפריה, יותר לבני הדור הצעיר. זוהי המדיניות, שלי ושל מפלגתי ושל עמיתי לאופוזיציה ונוביל אותה בכל העוצמה. נפקח את עינינו, נביט סביבנו. פעולות טרור רצחניות בלב ירושלים, אזרחים תחת מתקפת טילי החמאס, טבעת הבידוד הבינלאומי הולכת ומתהדקת, אי וודאות ובלבול שולטים כמעט בכל אחד מתחומי החיים שלנו".

הרצוג החל לתקוף את נתניהו, "דמיינו לאן היינו אמורים להגיע עם יצחק רבין - וראו לאן הידרדרנו מאז! לו רבין היה חי יכול היה להגיע המהפך הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית והחרב עליה אנחנו חיים כיום, הייתה הופכת לאת האם לא ברור לך אדוני ראש הממשלה ולחברי הממשלה שלך - ששעון החול המדיני, הביטחוני, החברתי והכלכלי של ישראל הולך ואוזל? רבותי! מוכרחים לבחור בדרך אחרת, ולחזור לדרך רבין".

"לרצח של יצחק היה, כידוע, רקע אידיאולוגי-פנאטי והשאלה הזועקת שוב ושוב האם הלקח הופק? אני אומר שהלקח לא הופק. עדיין לא הוצב גבול ברור של נידוי ושל דה-לגיטימציה בפני קנאות פרועה שתוליד את הרצח הבא. אי אפשר להכחיש ולהסתיר את העובדה שתופעת ההקצנה בקרבנו לא נחלשה מאז רצח רבין, אלא אף התעצמה, וסכנתה חמורה ביותר. מאז הרצח סטינו מהדרך ואנו חייבים להחזיר את השפיות והסובלנות לחברה הישראלית. ההיסטוריה ממתינה ושומרת מקום למנהיג ישראלי שיביא להיפרדות בהסכמה בנינו לבין הפלסטינים. אנחנו כאן לעד - והם שם, קרוב, אבל רחוק. כדי להוביל מהלך גדול שכזה נדרש מנהיג אמיץ. ולכן דרוש למדינת ישראל, מנהיג משתף ומאחד המסוגל לקבל הכרעות היסטוריות קשות – ולא מי שמעדיף לברוח אל מחוזות של פחד והפחדה".