מקווה לתמיכת שרי הימין. סטרוק
מקווה לתמיכת שרי הימין. סטרוקצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה אישרה בצהריים (ראשון) את 'חוק הנורמות' של ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), המבקש להחיל ביהודה, שומרון ובקעת הירדן את חוקי הכנסת.

השרים אורי אריאל, אורי אורבך, יאיר שמיר, גלעד ארדן, סופה לנדבר ויובל שטייניץ הצביעו בעד. השרה לימור לבנת נמנעה, השר יצחק אהרונוביץ לא הצביע. השרים שהצביעו נגד: יעל גרמן, יעקב פרי, יאיר לפיד וציפי לבני. 

השר אריאל תקף במהלך הדיון על הצעת החוק את השרה לבני שהובילה התנגדות לחוק וניסתה להיכנס לתוך דבריו. אריאל דפק על השולחן ואמר לה: "אל תפריעי לי תני לי לסיים את דבריי. לעיתים זה נשמע כאילו המתיישבים הם בסדר בשביל לשלם מיסים, להלחם ולמות אבל לא בשביל לחיות".

"חוק המוזיאונים ביו"ש שטיפלתי בו נמרח על ידי צו אלוף והצבא במשך יותר מחמש שנים. לא תשכנעו אותי בתור אחד שקצת מבין, שנעשית כאן פעולה רצינית בעניין - לא נעשתה עד היום עבודה רצינית ואם כן היה מה לשקול".

השר אריאל הדגיש כי יש פה אפליה בוטה כנגד תושבי מדינת ישראל, "תפסיקו עם ההתחמקויות המיותרות. חובות אתם יודעים לבקש אבל כשזה מגיע לזכויות יש המון נימוקים נגד. זה מבייש את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית. בעיניי זה יותר מבושה וחרפה".

יו"ר שדולת ארץ ישראל, ח"כ סטרוק וח"כ יריב לוין (הליכוד) אמרו בעקבות אישור ההצעה: "אנו מברכים על ההחלטה החשובה של ועדת השרים לאשר את הצעת החוק. זוהי החלטה חשובה שיש בה כדי למנוע אפליה של ממש. אנו מקווים שהממשלה תתאחד כולה מאחורי הצעת החוק, ומצפים גם משרים שאינם תומכי ההתיישבות אך הם ודאי תומכים בזכויות אזרח, לתמוך בזכויות האזרח של המתיישבים, ולאפשר לנו להמשיך ולקדם במהירות האפשרית".

ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אמר כי "מאות אלפי ישראלים מצביעים לכנסת אבל חייהם מנוהלים לא על ידה, אלא ע״י אלוף פיקוד המרכז. חוקים חשובים רבים כמו שרותי רפואה והצלה, נגישות נכים ואיכות סביבה לא חלים באזורים אלו. מטרת החוק היא לאפשר נורמאליות ביו"ש והוא צעד ליצירת שיוויון בחייהם של כלל אזרחי ישראל בכל רחבי הארץ". 

תנועת 'נשים בירוק' בירכה את חברי הכנסת סטרוק ולוין, ראשי השדולה למען ארץ ישראל, על העברתו של החוק. בתנועה רואים במהלך צעד משמעותי ראשון לקראת החלת ריבונות ישראלית על שטחי יהודה ושומרון. "חברי הכנסת סטרוק ולוין זוכים להיות החלוצים הפרלמנטאריים ההולכים לפני המחנה בהנחלת החזון הציוני הראלי היחיד שאותו ניתן ליישם בארץ ישראל - ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון".

ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, מדגישות בדבריהן כי "העברת החוק היום מהווה צעד ראשון בשורת צעדים נדרשים לקראת החלה מלאה של הריבונות הישראלית על השטח, צעדים שיהוו לא רק מענה לטרור הגובר אלא גם מימוש החזון הציוני וחלום הדורות לשיבה אמתית וגאה לנחלת אבותינו".

"צעדי ההמשך יחייבו החלת החוק על השטח מבלי להזדקק צווי אלוף כאלה ואחרים, גם אם יהיו הצווים האלה תואמים במלואם את החוק הישראלי כפי שקובע החוק שמובילים סטרוק ולוין", אמרו השתיים וציינו גם את חופש ההצבעה אותו איפשר ראש הממשלה לשריו. "נתניהו מוכיח בצעד זה שכאשר הוא רוצה הוא גם יכול, גם אל מול מקטרגים מבית ומחוץ."