מחק את העתירות. גרוניס
מחק את העתירות. גרוניסצילום: פלאש 90

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, קיים היום (שני), לראשונה מאז נבחר לתפקידו, טקס השבעת שופטים לבתי המשפט השונים.

בין השופטים שהושבעו הבוקר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, שמחליף בבית המשפט העליון את השופטת עדנה ארבל שפרשה עם הגיעה לגיל 70.

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, אשר פורש בקרוב מתפקידו, ניצל את האירוע על מנת להביע את התנגדותו ל"חוק עוקף בג"ץ" המבקש לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ.

"כידוע, הצעה זו שבה וחזרה לשיח הציבורי, בעקבות פסק הדין שניתן לאחרונה בנושא המכונה המסתננים. אין בכוונתי להתייחס להצעה הנוגעת לתיקונו של החוק למניעת הסתננות עצמו. לטעמי יש להבדיל באופן חד וברור בין תיקונו של החוק תוך התחשבות בעמדתם של שופטי הרוב, לבין תיקונו של חוק היסוד על דרך הוספה של פסקת התגברות", ציין גרוניס.

לדבריו, "כידוע, בפסק הדין בעניין המסתננים נותרתי בעמדת מיעוט. עם זאת, אין ללמוד מכך שאני מתנגד לביקורת שיפוטית על חקיקה של הכנסת. ההיפך הוא הנכון. דעתי היא כי אין מקום לחלוק על הצורך בביקורת שיפוטית על חקיקה של הכנסת".

"לשיטתי, ההצדקה המרכזית לקיומה של ביקורת שיפוטית היא הצורך להגן על מיעוט ועל יחידים מפני עריצותו של הרוב. בית המשפט הוא המחסום האחרון שיכול למנוע מן הרוב לפגוע ביחידים ובקבוצות מיעוט", הוסיף גרוניס.