האיחוד האירופי EU
האיחוד האירופי EUרויטרס

אנטישמיות דיפלומטית? ארגונים יהודיים באיחוד האירופי תקפו אתמול את היוזמה של ארגוני זכויות אדם שקראה לאיחוד האירופי לחייב את ישראל לתת דין וחשבון בגין מבצע 'צוק איתן' ובאמצעות השעיית הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי וישראל, המהווה את האמנה המרכזית ביניהם.

"מדובר בדמגוגיה זולה", אמרו והוסיפו כי "כאשר רבבות משפחות עם ילדים קטנים ישבו במקלטים למעלה מחודש ימים לא שמענו ציוץ מאותם ארגונים. איפה הם היו באותם ימים קשים?", תהו ראשי הארגונים בכאב.

במהלך סוף השבוע האחרון פורסם כי למעלה מ־300 ארגוני זכויות אדם, איגודים מקצועיים ומפלגות פוליטיות מכל רחבי אירופה קראו לאיחוד האירופי לחייב את ישראל לתת דין וחשבון בגין מבצע 'צוק איתן' וזאת באמצעות השעיית הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי וישראל, המהווה את האמנה המרכזית ביניהם.

"באמצעות קיומו המתמשך של הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי וישראל וחיזוק הקשרים הדו־צדדיים, האיחוד האירופי והמדינות החברות בו שולחים לישראל את המסר שהיא אינה חייבת לציית לחוק הבינלאומי", כך מסבירה ההצהרה, אשר פורסמה במשותף על ידי גופים מרכזיים של החברה האזרחית מ־19  מדינות.

ההצהרה הכתובה, אשר קוראת להשעות את ההסכם, נשלחה לנציגה העליונה החדשה של האיחוד האירופי בתחום מדיניות החוץ, אשר החלה לכהן בשבוע שעבר בתפקידה החדש, ואשר קיימה את מסעה הראשון בחוץ לארץ בישראל וברשות הפלסטינית.

בין החתומים על ההצהרה ניתן למצוא את 'הקונגרס האירי של האיגודים המקצועיים' ואיגודים לאומיים בספרד, צרפת ובלגיה, מפלגות פוליטיות,  ועוד.

הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי וישראל מהווה את המסגרת העיקרית למערכת היחסים ההדוקה בין האיחוד האירופי וישראל, מעניק לישראל גישה מועדפת לשווקים אירופיים ומאפשר לה לקחת חלק בתכניות ופרויקטים של האיחוד האירופי, יותר מכל מדינה אחרת שאיננה חברה באיחוד האירופי.

הקריאה לפעולה טוענת כי כשלונו של האיחוד האירופי לנקוט פעולה תקיפה יותר נגד ישראל "תורם לאוירת הפטור מעונש והיעדר המחויבות למתן דין וחשבון. האיחוד האירופי מספק תמיכה חומרית להפרות של החוק הבינלאומי מצד ישראל, והוא אינו מקיים את המחויבויות שלו עצמו תחת החוק הבינלאומי", כך מוסיפה ההצהרה.