תלמידי 'יפתח' בשמורה
תלמידי 'יפתח' בשמורהצילום: יח''צ
היום (ד') תחל הפעילות הראשונה של תלמידי בית הספר 'יפתח' שבאבנת, ים המלח, בשמורת הטבע עיינות צוקים (עין פשחא) לטיפול, טיפוח ושימור השמורה והחיים בה.

בית הספר 'יפתח' הממוקם בסמוך לישוב אבנת וצופה על ים המלח, הוא בית ספר לנוער נושר מהציונות הדתית אשר נפלט ממסגרות החינוך הפורמאליות ומשלב מעבר ללמידה בכיתה ובצורה המקובלת מגמות כגון מוזיקה, קולנוע, צילום ואיכות סביבה.

במסגרת לימודי איכות הסביבה החליטו ב'יפתח' לאמץ את שמורת עיינות צוקים הסמוכה ולסייע במאמצים לשמרה ולחזק את החיים בה.

לעיינות צוקים, או בשמה הקדום עין פשחא ישנו סיפור מעניין מאוד. בכל מתחם השמורה ישנה תזוזה של מעיינות דרומה. עקב מצב ההתייבשות של ים המלח ישנן תזוזות תת קרקעיות אשר מסיטות את נביעת המעיינות דרומה.

במקום שבעבר היו ברכות טבעיות מלאות מים וחיים מפותחים כגון דגים, עופות, דו חיים, חרקים וצמחייה רבה הולכות ונשארות ברכות ריקות עקב תזוזת המעיינות וחייבים להעתיק את כל מרקמי החיים לברכות מלאכותיות.

התלמידים, שיגיעו לשמורה חמש פעמים במהלך השנה (כל שכבה מגיעה חמש פעמים מ-י' עד יב' כך שסך הכל בית הספר מספק חמישה עשר מפגשים ופעילויות למען השמורה) יסייעו לרשות הטבע והגנים לדוג את הדגים ולהזיז את הברכות דרומה לאזור הנביעה תוך פילוס שבילים, חשיפת שטח מצמחייה שוטה וקני סוף וטיפול בכל התחום התפעולי בשמורה, זאת כמובן עם הדרכה צמודה מצד רשות הטבע והגנים.

מעבר לפעילות הפיזית אשר תחזק את הקשר בין התלמידים לשמורה ולאהבת הארץ התלמידים יעברו גם "הכרות" רשמית עם השמורה, ילמדו על הצמחייה והחי בה וכן יבצעו סדנת לילה ללמידה על חיות לילה במדבר יהודה.

יריב פלר, הרכז החינוכי ב'יפתח': "התלמידים הולכים פעמים רבות לשמורה והיה רצון אמיתי לאמץ אחד את השני כדי לשמר את הקשר ואת השמורה עצמה. מתוך העבודה בשטח קורים דברים נפלאים ונוצר חיבור אמיתי שלא יתאפשר ללא עבודת כפיים.

''החיבור קורה בשתי רמות, האחת היא חיבור אמיתי לטבע ולמדבר והשניה שחשובה לא פחות, היא הגיבוש בין התלמידים שלא יכול להיווצר בתוך כיתה סגורה".