הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרןחזקי עזרא

הרב אריה שטרן, רבה האשכנזי הראשי של ירושלים, הודיע כי הכשרות הרגילה של רבנות ירושלים תכלול מעתה גם פירות וירקות שמקורם בהיתר מכירה.

הרב שטרן חתם אתמול על תעודת "היתר מכירה" לחנות בפסגת זאב, דבר המהווה צעד ראשון במימוש מדיניותו של הרב שטרן עליה הודיע לראשי מחלקות עם כניסתו לתפקיד.

בלשכתו של הרב שטרן מבהירים כי מתן שימוש ב"היתר מכירה" למסעדות בכשרות רבנות ירושלים נעשה כדי למנוע מרבים מהציבור להיכשל ולאכול מאכלות אסורים. עוד נמסר, כי זהו חלק מאחריותה של הרבנות על כלל ישראל, שכן ההחמרה שנכפתה לפני עשור על הכשרות הרגילה מפילה חללים רבים מעם ישראל בתחום הרוחני.

היתר המכירה מאפשר למכור אדמות חקלאיות ללא-יהודיים למשך שנת השמיטה, דבר המאפשר מסחר וייצוא לחו"ל של הפירות והירקות שלא קדושים בקדושת שמיטה עקב הסדר זה, המתקיים כבר 150 שנה בהלכה. יצוין כי הרב שטרן הולך בנושא זה בעקבותיהם של כל רבני ירושלים הגדולים בעבר, בניהם הרב קוק, הרב צבי פסח פראנק, הרב בצלאל ז'ולטי, הרב שלום משאש והרב יצחק קוליץ.

מאז פטירת הרב קוליץ בשנת 2003 נמנעה הרבנות בירושלים, בעקבות לחד מצד גורמים חרדים, מלתת כשרות רגילה לעסקים המסתמכים על היתר המכירה.