אלעזר שטרן
אלעזר שטרןצילום: פלאש 90

הצעת חוק של ח"כ אלעזר שטרן שמבקשת לפתוח את אזורי הכשרות בישראל, תובא ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

על פי הצעת שטרן, יש להסיר את המגבלה הגיאוגרפית של מתן תעודת הכשר על ידי רב או רבנות מקומית כאשר כל בית עסק יוכל לקבל תעודת הכשר מכל רב של רשות מקומית ללא תלות במקום בית האוכל, מקום השחיטה או מקום הייצור.

על רקע התנגדות חריפה של הרבנות הראשית לכל שינוי במערך הגיור, מאשים כעת ח"כ שטרן את רבני הערים וראשי המועצות המקומיות בעירוב אינטרסים אישיים בנתינת הכשרות.

היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, עו"ד הראל גולדברג, פרסם חוות דעת המתנגדת להצעת החוק. "תחום הכשרות דורש מעטפת אדמיניסטרטיבית רחבה שתתמוך במתן התעודה, קרי – מערך שתפקידו לבצע מכלול פעולות שרק בסופו ניתנת התעודה.

"משמעות הדברים היא שישנה חשיבות בסמיכות גיאוגרפית בין הרב המקומי ומערך הכשרות הנתון לפיקוחו", נכתב במסמך. "כשם שלא מתקבל על הדעת שבית עסק יוכל לקבל רישיון מכל רשות מקומית שרק יחפוץ, כך לא מתקבל על הדעת שיוכל לקבל כשרות מכל רב מקומי". 

היועץ המשפטי של הרבנות מוסיף ומתייחס להאשמות שהעלה ח"כ שטרן כלפי רבני הערים נותני הכשרות. "נבקש להביע הסתייגותנו מדבריו של חבר הכנסת המציע, בדברי ההסבר להצעת החוק, ולפיהם המצב החוקי הנוכחי מוביל לשירותי כשרות "המערבים אינטרסים אישיים" מצד הרב נותן ההכשר. הרבנים המקומיים הם עובדי ציבור העושים שליחותם נאמנה. אמירתו של חבר הכנסת הינה פוגענית ומטילה דופי בציבור הרבנים המקומיים בישראל. מוטב לו אמירה זו לא באה לעולם".

בנייר עמדה שהוציא פורום ''חותם'' בשיתוף מכון ''כושרות'' נאמר, כי הצעת החוק של שטרן לא תפתור את הבעיה אלא תפגע בצרכנים ובבעלי העסקים עוד יותר.

ב''חותם'' טוענים כי מתן אפשרות לרבנות מקומית לתת הכשר מחוץ לתחומה הגיאוגרפי, ייצור המשך של דירוג רבנויות טובות יותר וטובות פחות, כפי שיש היום. עוד מוסיפים, כי יתרה מזו, "אחזקת מערך כשרות באזור מרוחק תגרום להתייקרות של האגרות ועלויות ההשגחה שיתגלגלו בסופו של דבר אל הצרכנים ולפיכך רעיון ההפרטה בעולם הכשרות כבר נכשל באופן הזה".

לדבריהם, הפתרון הוא בהכפפת כלל הרבנויות המקומיות לנהלים אחידים לפי סוגי רמות הכשרות השונות, דבר שמבקש לעשות המשרד לשירותי דת בהצעת חוק שהוגשה כבר לפני מספר חודשים.

על-פי הצעת החוק שיזם סגן השר הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), בעל העסק ישלם לגוף אחד שיבוקר באופן תמידי אשר יספק שירות מקצועי ואיכותי לפי נהלים אחידים של הרבנות שיקבעו מראש. במידה ובעל עסק מעוניין בחומרות שלא קיימות בנהלי הרבנות הראשית, תהיה לו בנוסף אפשרות לקחת גוף פרטי כרצונו שייתן לו את התוספת המחמירה הדרושה לו.