אלקין ונתניהו בוועדת החוץ והביטחון
אלקין ונתניהו בוועדת החוץ והביטחוןחזקי עזרא

הצעת חוק 'ישראל מדינת הלאום היהודי' תובא היום (ראשון) לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה. החוק שהוקפא עד כה מקודם על ידי חבר הכנסת זאב אלקין (הליכוד).

אלקין החליט לקדם את החוק שהוקפא בעקבות התנגדות 'יש עתיד' ו'התנועה' והועבר לניסוח מוסכם בוועדת מיוחדת זאת לאחר שהגיע למסקנה שהוועדה נוקטת סחבת בניסוח ההצעה.

יצוין כי קידום הצעת חוק 'ישראל מדינת הלאום של העם היהודי' מקודמת בהסכמתו של ראש הממשלה נתניהו.

על פי הצעת החוק בכל מוסדות החינוך המיועדים ליהודים יילמדו תולדות העם היהודי המסורת והמורשת היהודית. השפה העברית תהיה השפה הרשמית היחידה בעוד לערבית המוגדרת כיום כשפה רשמית בישראל יינתן מעמד מיוחד.

הצעת החוק קובעת בין השאר כי עברית היא השפה הרשמית וכי לשפה הערבית יינתן מעמד מיוחד. בכל מוסדות החינוך המשרתים ציבור יהודי בארץ יילמדו תולדות העם היהודי המורשת שלו והמסורת. כל תושב בלא הבדל דת ולאום יהיה זכאי לפעול לשימור תרבותו מורשתו ושפתו. עוד נקבע בהצעת החוק כי ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי שבו הוא מממש את שאיפתו להגדרה עצמית על פי מורשתו התרבותית וההיסטורית. בהצעת החוק נאמר כי הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית ותינתן אך ורק לעם היהודי.

בנוסח הצעת החוק מוסבר הצורך בחוק במילים: "על אף ההסכמה הרחבה בציבור הישראלי על הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, מאפייניה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי מעולם לא עוגנו בחוקי היסוד של המדינה".

חבר הכנסת אלקין מבהיר את נחיצות החוק חדש ואומר כי נחיצות זו "מקבלת משנה תוקף במיוחד בזמנים שבהם יש המבקשים לבטל את זכותו של העם היהודי לבית לאומי בארצו ואת ההכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. עיגון אופייה היהודי של מדינת ישראל בחוק יסוד יאפשר להגיע בעתיד להסכמה רחבה בכינונה של חוקה שלמה ומקיפה".