ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, שתאסור על שביתות פוליטיות במשק.

הצעת החוק מבקשת לעגן בחקיקה את פסקת בית המשפט העליון בנושא, ולקבוע כי בניגוד לשביתות שתכליתן להגן על העובדים או על הארגון שימשיכו להתאפשר, שביתות המבקשות למנוע שינוי מבני במשק המדינה בלי שיש בו השפעה ישירה על תנאי העובדים – ייאסרו.

יחד עם שקד חתומים על ההצעה גם חברי הכנסת עופר שלח ומאיר שטרית. "זכות העובד לתנאי עבודה טובים ומיצוי מלוא זכויותיו לחוד, וזכותה וחובתה של הממשלה לקבל החלטות בדבר שינויים מבניים במשק המדינה לטובת כלל הציבור, בלי שתתקל בסכסוך עבודה ושביתה מאיימים, לחוד", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

''הגנה על שביתה שמטרתה מצטמצמת להטלת מורא על הממשלה, וזאת כדי למנוע ממנה ליישם את התכנית שלדעת חבריה יש בה כדי להועיל לכלל הציבור, מובילה לתוצאות הרסניות וצריכה למצוא את עצמה מחוץ לחוק".

לדברי ח"כ שקד, "הצעת החוק מבקשת להגדיר מהי עילה משפטית לפתיחה בשביתה במשק ואיזו סיבה לא תוכל להוות גושפנקא לפתיחה בשביתה ובעיצומים במשק.

"אני מבינה שההצעה יוצרת לחץ בקרב ראשי ההסתדרות, אך כל אדם בעל היגיון מבין שלא מתקבל על הדעת שהמשק יושבת משום שלקבוצת כח לא נח לפתוח את השוק לתחרות. שביתות שכאלו גורמות לפגיעה רחבת היקף בכלכלה הישראלית ובמשק ומונעות מהממשלה לבצע רפורמות הכרחיות", הדגישה.

שקד הוסיפה כי "החוק מבקש לתקן ולומר שעילה משפטית לשביתות תוכל להיות רק כאשר נכרת פגיעה ישירה בזכויותיהם ותנאיהם הסוציאליים של העובדים, ולא כאשר השינויים במדיניות נוגעים לשינוי מבני במשק".