אנטישמיות בגרמניה. ארכיון
אנטישמיות בגרמניה. ארכיוןצילום: פלאש 90

בעקבות הדיווח לפיו מפלגה ניאו נאצית בגרמניה דורשת להעביר לידיה מידע מפורט על מספר היהודים החיים בדורטמונד, אחת הערים הגדולות במדינה, כדי שנציגיה יוכלו "לבצע את עבודתם בעיר", אמר רב העיר, הרב אביחי אפל, כי מדובר בחציית קו אדום.

"מדובר ללא ספק בחציית קו אדום, הגשנו תלונה חמורה למשטרה. תפקידן של הרשויות לטפל בכך בכל חומרת הדברים, ולהעמיד על מקומם את אלו שכל מטרתם היא להסית ולהדיח. בכל מקרה, הקהילה היהודית חזקה ומגובשת ואינה נרתעת מאיומים כאלה ואחרים", אמר.

עוד הוסיף כי "נמשיך לחזק את הקהילה ואת היהדות בעיר, אנו סומכים על אבינו שבשמים שיצילנו מכל הקמים עלינו".

בשאילתה שהועברה לעיריית דורטמונד על־ידי נציג מטעם מפלגה ניאו־נאצית חדשה שהוקמה לפני שנתיים ומונה כ־500 חברים בכל רחבי גרמניה, התבקשה העיריה למסור נתונים מדויקים על מספר היהודים הכללי בעיר וכן על חלוקת היהודים בשכונות העיר.

"הנימוק לבקשה", מוסבר בשאילתה, "הוא שכדי למצוא יחס הולם לכל הדתות, הכרחי לדעת מה גודלן בעירנו. לכן, מספר האנשים היהודים החיים בדורטמונד רלוונטי לעבודתנו".

ראשי הקהילה היהודית בגרמניה ונציגי כמה מפלגות הביעו זעזוע ושאט נפש לנוכח המהלך של המפלגה הניאו נאצית. יו"ר ועד הקהילות היהודיות בגרמניה, דיטר גראומן, אמר שהדבר מזכיר לו את הזמנים הנוראיים ביותר בגרמניה. נציג מטעם מפלגת השלטון הנוצרית־דמוקרטית בגרמניה אמר כי יש לשקול כעת מהלך להוצאת מפלגת 'די רכטה' אל מחוץ לחוק.

מפלגת 'די רכטה' הוקמה על ידי ניאו נאצים שפרשו משורות מפלגת 'איחוד העם הגרמני', לאחר שזו החליטה להתאחד עם המפלגה הניאו נאצית הראשית בגרמניה, ה־NPD. ראשי 'די רכטה' טוענים, שמפלגתם קיצונית פחות מה־NPD.

בדורטמונד קיימת קהילה יהודית מזה שנות דור. לאחר השואה הוקמה הקהילה מחדש ובשנים האחרונות קלטה מאות רבות של יהודים עולים מברית המועצות.