השופטת בר אשר צבן
השופטת בר אשר צבןצילום: אתר בתי המשפט

שופטת בית משפט השלום בירושלים, תמר בר-אשר צבן, דחתה בשבוע שעבר תביעה שהגיש מזכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, אהרון דומב, נגד מחברי הספרון "השמאל הלאומי".

התביעה הוגשה נגד המחברים עצמם, אלדד יניב ושמואל הספרי, וכן נגד גדי טאוב, שהביע תמיכה בדברים שכתבו בספרון.

עילת התביעה היתה פסקה בתוך הספרון שבה נכתב כך: "דומפה (הכינוי של דומב), ולרשטיין (פנחס ולרשטיין), זמביש (זאב חבר) ושות' - אלה לא בעלים של משרד עורכי דין תל אביבי. אלה אדוני הארץ. הם ומתנחליהם... הם לא נטעו עץ ולא בנו בית. זה האחמדים שעשו עבורם את הכל. כבר יותר מארבעים שנה שהם אוספים את הפלשתינאים מהמחסומים ונוסעים למפעל באזור התעשייה המפואר ברקן, שהמדינה הקימה על חשבונך תושב שדרות, ואפילו לא משלמים להם שכר מינימום. כי הם סתם ערבושים. החוק הישראלי לא חל עליהם ואם חל, מי אוכף? מסביב למפעל מפטרלת מחלקה של גולני... כבר שנים שהמתנחלים גורמים לנו לבנות את המדינה הפלשתינאית שתקום על חשבוננו".

הנתבעים טענו, כי התביעה "מסוכנת" וצריך לדחות אותה על הסף, והשופטת בר-אשר צבן קיבלה את טענתם. במוקד ההחלטה על דחיית התביעה עמדה קביעת השופטת, לפיה מדובר בטקסט "פוליטי" שכולל הבעת עמדה, ולא בעלבון אישי כלפי דומב.

"ניסיונו של התובע לנכס לעצמו עלבון מהדברים, כאילו כוונו אליו באופן אישי וכאילו בניגוד לאמור בספרון, הוא כן בנה בית, כן נטע עץ, מחלקה של גולני לא פטרלה סביב מקום עבודתו, או לא כינה את הפלשתינאים 'ערבושים', במקרה הטוב, מעוררת תמיהה", קבעה השופטת.

השופטת אף קיבלה את דרישת הנתבעים והשיתה על דומב הוצאות משפט משמעותיות, בסך כולל של 70 אלף ש"ח.

"הדרך להתמודד עם אותו אפקט מצנן היא בכך שתובעים בכוח יידעו כי אם יגישו תביעות שנועדו לפגוע בחופש הביטוי והתביעות תמצאנה חסרות בסיס, יהיה עליהם לשאת בהוצאות הנתבעים. כך, טבין ותקילין", כתבה השופטת.