צה"ל קיים היום (שני) בבית החייל בתל-אביב כנס לבנות דתיות בהשתתפות כ-1,400 בנות מהמגזר הדתי-לאומי.

בכנס השתתפו נציגי היחידות השונות בחילות הים, האוויר והיבשה וכן נציגי המדרשות והמכינות.

משתתפות הכנס הגיעו מכל רחבי הארץ, ממגוון הקשת של הציבור הדתי. מעבר לקבלת מידע על תהליך הגיוס, המסלולים והתפקידים השונים שעומדים בפניהן, זכו המשתתפות למפגש בלתי אמצעי עם בנות שעד לפני זמן לא רב היו במצב בו הן נמצאות כיום – בנקודה בה עליהן להחליט האם להתגייס ובאיזה מסגרת.

במסגרת הכנס נשא דברים הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום של מוסדות אור תורה סטון כנציג התכניות הקדם צבאיות של האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון. "כשהתחלנו את תכנית הדס היו לנו 14 בנות בלבד, והנה היום אנו עדים לכמות האדירה של הבנות שהגיעו לכנס המבורך הזה", אמר הרב טהרלב.

"אני מודה לאגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון שמסייע לכל אורך הדרך ושבלעדיו לא היו קמות תכניות לבנות הדתיות" הוסיף הרב טהרלב, "יעקב אבינו חולם בגלות על הסולם שמלאכי ה' עולים ויורדים ממנו. הוא מפחד לעלות בסולם מהחשש שייפול והמדרש אומר כי בפחדו חטא יעקב כיוון שלא האמין מספיק. כך גם עליכן לא לפחד – כולכן חולמות חלום שבו צריכה ללוות אתכן האמונה בצדקת הדרך ושביכולתכן לעלות ולא ליפול. לסולם יש שני חלקים חשובים – האחד הצבא והשני התכניות שמשלבות בין שירות ללימוד תורה ותרומה לקהילה.

"שני החלקים יחד יאפשרו לכן לעלות מעלה. אני בטוח שמי שתבוא בכוח האמונה תוכל להמשיך להיות דתיה גם במסגרת השירות כשרגליה נטועות בקרקע וראשה בשמיים. וכדברי הרב קוק: 'עלי למעלה עלי, כי כח עז לך. יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחשי בם פן יכחשו לך. דרשי אותם - וימצא לך מיד'.

"חשוב לנו להסביר לבנות שנמצאות כאן היום, כמה משמעותית השנה במדרשה", אומרת איילה אברהם, תלמידת שנה א' בתכנית הדס של מדרשת לינדנבאום. "זוהי שנה שמאפשרת לך לעצור שנייה ולמרות שהלימודים אינם קלים, השנה הזאת  היא שנה שלמה שאת מקדישה למען עצמך לפני תחילת השירות".

"הבנות רואות את המערכות העמוסות ומאד נלחצות" אומרת עדי בר-לב, גם היא תלמידת שנה א' בתכנית הדס, "אבל אנחנו מסבירות להן שאצלנו במדרשת לינדנבאום הדגש אינו על ההשתתפות בכל השיעורים, אלא על קבלת כלים ללמידה עצמית כך שנסיים את הלימודים נוכל להמשיך ולהעמיק בלימוד בעצמנו. המטרה של המערכת העמוסה היא להעניק לבנות כמה שיותר אפשרויות לבחור מהן".

איך הגעתן להחלטה להתגייס ולא לפנות למסלול השירות הלאומי? "זה היה תהליך", שתיהן עונות, "בהתחלה את אומרת – רק אלך לצו הראשון כדי לראות במה מדובר, ועם הזמן הולכים לעוד ועוד זימון, לעוד מפגש עד שמתקבלת ההחלטה הסופית".