ציפי לבני
ציפי לבניצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הקובעת כי יוענק סיוע משפטי לעובדים בלא מבחן זכאות כלכלית בהליכים שנוקט עובד, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, שעניינם פגיעה או גרימה לפגיעה בתנאי עבודתו של העובד משום שחשף מעשה שחיתות או התנהלות בלתי תקינה במקום העבודה.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית שגובשה במשרד המשפטים והוצמדה להצעות חוק של חברי הכנסת מיקי רוזנטל ומשה מזרחי (העבודה). 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "נגע השחיתות הינו נגע חמור ביותר, אשר פשה בחלקים נרחבים של המשק הישראלי. הטיפול בנגע זה הינו בעל חשיבות מהמדרגה הראשונה. מנתונים אשר התפרסמו במדד השחיתות העולמי לשנת 2009 ניתן ללמוד, כי ישראלים רבים אינם סומכים על טוהר המידות הנהוג במגזר הציבורי.

"82% מהציבור הישראלי סובר, כי המגזר הציבורי הינו המגזר המושחת בישראל, ו- 86% חושבים שמאמצי המדינה להילחם בשחיתות אינם יעילים".

"האמצעי הטוב ביותר לחשיפת השחיתויות הינם אותם עובדים ישרים, המשמשים כ'מתריעים בשער', ואשר מגנים בגופם על המנהל התקין וטוהר המידות. פעמים רבות נאלצים אותם מתריעים בשער לשלם 'על בשרם' מחירים כבדים ביותר. החושפים נאלצים להתמודד עם התנכלויות במקום העבודה, הידרדרות מערכת היחסים עם המעביד, פגיעה בשכר ובמקרים מסוימים אף פיטורים. בכדי להתמודד עם אפליה פסולה זו, נאלצים חופשי השחיתויות לערוך מאבקים משפטיים ארוכים, הכוללים הוצאות כספיות נרחבות", נכתב.

ח"כ מזרחי, מיוזמי החוק, אמר כי "מדובר בצעד קטן נוסף בהגנה על חושפי שחיתויות שחושפים ונותרים נטולי הגנה ראויה".