כמה קל לפטר עובדת בהריון, למרות שהחוק אוסר זאת? הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עליזה לביא דנה היום (שלישי) בנושא על פי הצעה לסדר של ח"כ ג'מאל זחאלקה.

בהצעה נאמר, כי 80% מהבקשות לפטר נשים בהריון מאושרות על ידי משרד הכלכלה. "מדיניות משרד הכלכלה מכתיבה מתי ללדת ומשפיעה על קידום נשים", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, "אולי המשרד יממן הקפאת ביציות וכשכולנו נצא לפנסיה נתחיל ללדת".

ח"כ ג'מאל זחלקה, מגיש ההצעה, אמר בדיון, כי "נשים זקוקות ליותר הגנה. גם כשיש קיצוץ רוחבי, אסור לאשר פיטורים באופן גורף. הפיקוח על הנושא דל. התופעה חמורה כי יש נשים שלא מתקבלות לעבודה כי הן בהריון, או כי המעסיק חושב שאם הן צעירות והתחתנו לפני שנה הן תיכף יהיו בהריון. אני דורש ממשרד הכלכלה סקר שיחשוף את התופעה לא רק דרך תלונות המגיעות לפתחו".

עו"ד מאירה בסוק מנעמ"ת הוסיפה, כי "כל כך מעט נשים בהריון פונות למשרד הכלכלה לדווח שפוטרו בזמן שהיו בהריון, כי חלק מוותרות. העובדות שמפוטרות בעת הריונן הן נשים עם ותק של שנתיים-שלוש. לכן המילה 'בהסכמה' מאד בעייתית. משכנעים אותה – חבל שתיקחי מטפלת. היא תעלה לך כמו המשכורת. משרד הכלכלה צריך להגן על המעסיקים. האישה תמיד מגיעה לבד ובמאזן האינטרסים היא החלשה".

מאיר אסרף, מהסתדרות האקדמאים במח"ר טען, כי "אין למשרד הכלכלה סמכות לבדוק בדיעבד אם מעסיק שביקש לפטר עובדת בהריון מסיבות כלכליות קולט לאחר פיטוריה עובדים חדשים. אני קורא לוועדה לתקן את החוק ולהעניק למשרד הכלכלה את הסמכות לבדוק קליטת כוח אדם לאחר אישור פיטורין. אם המעסיק קולט עובדים חדשים, הוא הפר את החוק והצליח לחמוק תחת הרדאר".

מנהלת אגף הסדרה במשרד התמ"ת, רבקה מקובר, טענה כי "עושים פולו על מעסיקים שבקשתם לפטר סורבה, ומוודאים שהעובדת אכן ממשיכה להיות מועסקת".

מקובר דיווחה לוועדה כי "מעסיק לא יקבל בקלות היתר לפטר עובדת בהריון במקרה של מכירת פעילות. אנו נבדוק למה העובדות שפוטרו לא שובצו אצל המעסיק החדש. עסק שחדל לפעול יקבל אישור רק בכפוף לאישור רואה חשבון שהעסק נסגר. אם יש סניף אחר שעדיין פועל, נחייב לאפשר לעובדת לעבור לשם, אלא אם היא תאמר שזה רחוק לה מדי. אין תיק שלא נבדק. גם כשנותנים היתרים זה לפעמים לא אומר דבר. 200 עובדות החברה למתנ"סים פוטרו כשהחברה הפסידה מכרז, אבל אני יודעת שכמעט כולן נקלטו כי משהו אחר המשיך".

עו"ד בת חן משינסקי אבן מעמותת טבקה: "נשים מאוכלוסיות מוחלשות לא יודעות שהופרו זכויותיהן. יש צורך בהנגשה שפתית. עובדות קבלן לא יודעות שאסור לפטר נשים בהריון. אחוז העולות שאינן קוראות עברית בינהן גדול. חייבים להפיץ חומרי הסברה באמהרית וברוסית, לא רק על ידי ארגונים אלא על יד משרד הכלכלה".