שוב יום ביומו נפגשות בגן השעשועים עם ילד אחד, שניים, שלשה, שישה, עשרה...לאחר שניקינו, תלינו, כיבסנו, רחצנו, הקראנו, נהגנו, עבדנו, ערכנו קניות, פרקנו אותם, שיעורי בית, פאזלים, ולגו.

שוב מגיעה השאלה "מה נכין לארוחת הערב? " והקולות הנשמעים "אין לי מושג והאמת גם אין לי כוח". "חוץ מזה שאני לא בעניין של לגוון" "אחרת הילדים יעשו פרצופים", "חלק יחרימו את ארוחת הערב" "ומבחינתי , שישבעו, יתקלחו וילכו לישון. יש לי עוד תכניות לערב".

"תחתכי להם פירות" הצעתי.

-"פירות"? חברתי נדהמה מהרעיון שהצעתי . אבל אז היא נזכרה "אהה נכון , את בעניין של הבריא. אולי לילדים שלך זה מתאים, אבל שלי מורעבים. לחם , חביתה וסלט זו רק ההקדמה לארוחה.

שמעתי גם הצעות של פתיתים עם חלב ופסטה עם קטשופ וקורנפלקס וטוסטים ולקנח במעדנים. ו"חוץ מזה שפירות זה יקר".

נפרדנו לשלום , כל אחת לארוחת הערב המיוחדת למשפחתה.

ערכתי שולחן, הנחתי פירות מכל טוב הארץ . תפוחים, תפוזים, קלמנטינות, רימונים, המנגו האחרון של העונה, בננות, שקדים שהשריתי במים בבוקר, תמרים לצד אגוזי מלך ורצועות חסה.

לא הייתי עסוקה בלהודיע לילדיי שזוהי ארוחת הערב וכדאי שישבעו ממנה, כי עוד רגע האורות במטבח כבים והולכים לישון. חתכתי בשמחה את הפירות וכל אחד מהילדים שמח לקבל את הפירות האהובים עליו.

חשבתי מה לא בסדר? ולמה כל הזמן אנחנו עסוקים עם האוכל והילדים והמחשבות על השובע, ומה יחשבו השכנים והגיעה לי ההברקה שצריך להיות בסדר. כן , בסדר עם אוכל בריא. ברגע שנכניס סדר ונדע מה אנחנו רוצות מעצמנו, מה חשוב לנו שיכנס לגוף הקטן והיקר של הילדים, האם חשוב לנו השובע והשקט התעשייתי בבית או שלטווח הרחוק חשוב לנו לדעת מהם הצרכים הנכונים שלנו. מה כדאי להכניס לגוף כדי להשפיע על התפתחות הגוף, השלד, השרירים, המוח. מה יזרום בדם וכיצד זה ישפיע על חייו הבוגרים.

וזהו, רק צריך סדר. כמו בכל דבר יש סדרי עדיפויות.

ושוב במוח יש התשה של מחשבות . "אוכל בריא דורש המון זמן, המון התעסקות. שוב להיכנס למטבח, להשרות, להנביט, לשטוף, לחתוך, לסחוט, לקנות טרי" והמחשבות על הכסף: "פירות וירקות זה יקר והאגוזים והשקדים אלו מותרות והקטניות זו התעסקות". ושוב אנו מספרות לעצמינו ש"זה מתאים למשפחות עם ילד אחד. פריקים כאלו של בריאות. לנו אין כוח וזמן להתעסק עם זה. ובעצם איך מתחילים עם כל זה? ואין לנו מתכונים, שלא לדבר על תמיכה, שלתת לילדים חלבונים מהצומח לא יעבור אצל הסבתא.. ואיפה כל האמהות שאצלן זה כן מצליח?"

ומצד שני חולפת המחשבה שאולי הילדים יהיו יותר בריאים, את החורף הזה הם יעברו בקלות ושהערכים ישתנו ונרגיש יותר צעירים... אבל איפה אפשר לשמוע על זה עוד? ומהיכן לקבל תמיכה? ומי ילווה ויעודד?

וכאן צעד צעד, שלב אחר שלב נלמד יחד איך להכין את הבית לשינוי, איך לא לפחד מהתנגדויות, איך להנגיש את האוכל הבריא בדרך נעימה, מה נצטרך במזווה זמין לחודש הקרוב, איך לסדר את התפריט שיהיה שמח, בריא, מלהיב ומגוון. ואיך על שולחן שבת יעלו קינוחים בריאים שלא אתחרט עליהם עוד.

מירית גולן מנחת סדנאות לאורח חיים בריא ושפית רו פוד [email protected]