ישיבת ממשלה. ארכיון
ישיבת ממשלה. ארכיוןצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להעלות בישיבת הממשלה ביום ראשון טיוטה של נוסח משלו לחוק הלאום, החוק שעורר את המשבר הקואליציוני האחרון.

על פי הדיווח הבוקר ב"ידיעות אחרונות", נוסחת הפשרה של נתניהו תנסה להתגבר על המחלוקת שיצרה הצעת החוק של ח"כ אלקין.

נזכיר כי הצעת אלקין אושרה בוועדת השרים לחקיקה ברוב של שרי הימין, אל מול מחאתם והתנגדותם של שרת המשפטים ציפי לבני ושל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שטענו כי הצעת החוק פוגעת בדמוקרטיה.

לאחר האישור של ההצעה בועדת השרים הגישה נגדה לבני ערר, מתוך מחשבה שהגשת הערר תקבור את החוק כפי שקורה מאז הקמת הממשלה הנוכחית.

למרות זאת הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו דקות ספורות לאחר הגשת הערר, כי בכוונתו להביא לאישור חוק הלאום במליאת הממשלה כבר ביום ראשון.

כעת מתברר כי נוסח החוק שיביא נתניהו לממשלה יהיה כאמור כזה שינסה לאזן בין גישתה של לבני לבין זו של אלקין. הצעת נתניהו מעמידה את עקרונות הדמוקרטיה וצביונה היהודי של המדינה כשווים. בטיוטה שלה נכתב: "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית המושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ומקיימת את זכויותיהם האישיות של כלל אזרחיה על פי דין".

במילים אלו מתכוון רה"מ כי המדינה אינה מתחייבת לקיום זכויותיהם הלאומיות של בני המיעוטים במדינה.

מנגד, גם שרת המשפטים לבני עובדת על ניסוח משלה לחוק, שיתמקד בזהותה הדמוקרטית של המדינה על פני זו היהודית. הוא יכלול עקרונות שווים של יהדות, דמוקרטיה וזכויות אדם. ההצעה שונה בתכלית מהצעת החוק של זאב אלקין (הליכוד), שמכפיפה את אופייה הדמוקרטי של המדינה לאופייה היהודי.