בית הכנסת בהר נוף בו בוצע הטבח
בית הכנסת בהר נוף בו בוצע הטבחצילום: פלאש 90

אור לאתמול (רביעי) הרסו כוחות הביטחון את ביתו של עבד אל-רחמן אל-שלודי בשכונת סילוואן במזרח ירושלים. לא מדובר במחבל שביצע לפני שבועיים את פיגוע הדריסה הכפול שבו נרצח קצין מג"ב, וגם לא בבית המחבל שירה ביהודה גליק.

השבוע מדינת ישראל הרסה סוף סוף את בית המחבל שביצע לפני חודש את פיגוע הדריסה הרצחני שבו נרצחו התינוקת חיה זיסל ברון וקארן ימימה מוסקרה הי"ד ונפצעו חמישה אזרחים נוספים. בהודעה הרשמית של צה"ל נמסר כי "הריסת בתיהם של המחבלים הינה מסר חד וברור לכל אותם המבקשים לפגוע באזרחי ישראל ובכוחות הביטחון, ולפיו לטרור ולפגיעה בחפים מפשע ישנו מחיר כבד אותו ישלמו אם יבחרו להמשיך בפעילות זו". האמירה הזאת יכולה להיות משמעותית לאין ערוך, אם ההריסות הללו יבוצעו יום אחרי ביצוע הפיגוע ולא חודש אחריו.

מנשק קר לנשק חם

הטרור הערבי בירושלים המשיך להרים ראש השבוע, בטבח שנערך בבית הכנסת 'קהילת בני תורה' בשכונת הר נוף. ארבעה מתפללים ושוטר מג"ב נרצחו בפיגוע, ועוד שמונה נפצעו.

על פי נתוני מערכת הביטחון, במהלך החודש האחרון נרצחו בפיגועי טרור 11 בני אדם, יותר מאשר בכל השנתיים האחרונות. בסקירות מצב שנעשו במערכת הביטחון דובר על כך שעד לאחרונה התבצעו הפיגועים בירושלים בדפוסים של טרור עממי, שבמסגרתם כלי הנשק העיקריים היו אבנים, בקבוקי תבערה, סכינים וכלי רכב. על פי גורמי מודיעין, השימוש באקדחים ברצח השבוע ובהתנקשות בחייו של יהודה גליק, עלול לסמל שינוי באופיָם של הפיגועים והפיכתם לפיגועים בנשק חם. בשני המקרים היו הפיגועים במערב העיר ולא במזרחה.

הפיגוע השבוע היה מתוכנן לפרטיו. שני המחבלים, רסאן אבו-ג'מל ועדי אבו-ג'מל, המתינו בבוקרו של יום שלישי ברכב מול בית הכנסת 'קהילת בני תורה' בשכונת הר נוף בירושלים, עד שיתאספו רוב המתפללים. בסביבות השעה שבע בבוקר חדרו השניים לבית הכנסת כשהם חמושים באקדחים, גרזנים וסכינים. השניים החלו לתקוף את המתפללים, כשרובם עמדו בתפילת עמידה. בתוך זמן קצר הגיעו למקום שני שוטרים ששמעו על האירוע והיו באזור, והחלו לנהל חילופי ירי עם המחבלים. בהמשך הגיעו כוחות ביטחון נוספים, שחיסלו את המחבלים.

ארבעה מתפללים נרצחו: הרב משה טברסקי הי"ד, בן 59, ראש כולל 'תורת משה' ונכדו של הרב סולובייצ'יק. אריה קופינסקי הי"ד, בן 43, אברהם שמואל גולדברג הי"ד, בן 68 ואב לשישה, והרב קלמן לוין, בן 50, אב לתשעה ילדים וסב לחמישה נכדים. שבעה בני אדם נוספים נפצעו, שניים מהם באורח אנוש. אחד הפצועים, השוטר זידאן סיף מכפר ינוח שצפון, נפטר מפצעיו בערבו של אותו יום. סיף, בוגר יחידת שלדג, נכנס לבית הכנסת כדי לחסל את המחבלים ונורה בראשו.

שני המחבלים, רסאן אבו-ג'מל, בן 27, ועדי אבו-ג'מל, בן 22, הם בני דודים משכונת ג'בל מוכאבר שבמזרח ירושלים. השניים הם קרובי משפחתו של ג'מאל אבו-ג'מל, אסיר ששוחרר לפני כשנה באחת המחוות לאבו-מאזן ונעצר לאחרונה בשנית. 'החזית העממית לשחרור פלשתין' פרסמה הודעה רשמית ובה בירכה על הפיגוע והדגישה כי שני מבצעיו נמנים על שורות הארגון.

לאחר הפיגוע פרצו עימותים בין כוחות המשטרה שנכנסו לג'בל מוכאבר, השכונה ממנה הגיעו המחבלים, ובין תושבי השכונה. עשרות פלשתינים יידו אבנים והשליכו חפצים לעבר הכוחות. כמה ממיידי האבנים נעצרו.

בעזה חוגגים

מיד אחרי הטבח הטיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על חמאס ועל יו"ר הרשות הפלשתינית גם יחד את האחריות לפיגוע. לדבריו, הפיגוע הוא תוצאה של הסתה של חמאס ושל אבו-מאזן, שהקהילה הבינלאומית מתעלמת ממנה.

אבו-מאזן פרסם הודעה ובה ציין כי הוא מגנה בתוקף את ה"אירוע", והוסיף כי הוא אינו מוכן לקבל מצב שבו מותקפים אזרחים באתרי דת. אבל באותה נשימה גינה אבו-מאזן את ה"תוקפנות" של ישראל נגד הר הבית והאתרים קדושים, ושריפת מסגדים וכנסיות.

ברצועת עזה, כמצופה, חגגו פלשתינים רעולי פנים חמושים בגרזנים. הם חילקו דברי מתיקה לעוברים ושבים, והניפו כרזות ובהן תמונות שני המחבלים.

הפלשתינים ניסו לקשור את הרצח בהר נוף עם מותו של נהג אוטובוס ערבי בירושלים. יום לפני הרצח נמצאה גופתו של נהג אוטובוס אגד פלשתיני כשהוא תלוי באחד האוטובוסים. על פי הממצאים בשטח, הנהג, יוסף אלרמוני, פלשתיני תושב מזרח ירושלים, שם ככל הנראה קץ לחייו. אבל הרשות הפלשתינית וחמאס הזדרזו לנצל את מותו להסתה נגד ישראל, והאשימה אותה באחריות למותו. אבו-מאזן גינה את האירוע וכינה אותו "פשע מכוער".

כאמור, הרצח השבוע הוא חלק מהאלימות הבלתי פוסקת בבירה. רוכב אופניים יהודי בשנות ה‑20 לחייו הותקף בערבו של יום הטבח בהר נוף במוט ברזל באזור השער החדש בעיר העתיקה בירושלים. הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם במצב בינוני. התוקפים נמלטו מהמקום. מאוחר יותר נעצרו שני חשודים בתקיפה, צעירים ערבים בני 19. ביום ראשון נדקר ברחוב הנביאים במערב ירושלים חסיד ברסלב. הוא נפגע בחלק העליון של גבו, ככל הנראה ממברג, ונפצע באורח קל. מהמשטרה נמסר שהדוקר הוא ככל הנראה צעיר ערבי שנמלט לכיוון שער שכם ולא אותר. סאמי אבו-זהרי, דובר חמאס ברצועה, בירך על פיגוע הדקירה באומרו כי "הדקירה היא תגובה טבעית לפשעיה של ישראל בירושלים ובמסגד אל-אקצא".

ההסתה קיבלה ביטוי נרחב גם בשבוע האחרון. בקריקטורה שפורסמה ביום ראשון השבוע באתר תנועת הפת"ח: תחת הכיתוב "איפה האומות?" מוצגת רחבת הר הבית שאליה מטפסים עכברושים מכרסמים, שעל גבם מגן דוד, המאיימים על מתחם הר הבית. ביום שלישי שעבר פרסם אתר פת"ח קריקטורה שבה מוצג יהודי חרדי צובע את ירושלים בשחור תחת הכיתוב "ייהוד ירושלים".

במהלך השבוע החולף, עוד לפני הפיגוע, פורסמו ברשתות החברתיות הפלשתיניות, בעיקר אלה המזוהות עם חמאס וארגונים אסלאמיים, כרזות הקוראות לרצח ישראלים. באחת הכרזות צוירה יד אוחזת סכין נוטפת דם, כאשר ידית הסכין היא מסגד אל-אקצא. בכרזה אחרת מוצגת סכין בצורת מפת ארץ ישראל (בלי רמת הגולן) ומעליה נכתב: "פעולות דקירה בגדה ו(תל אביב)". בכרזה נוספת נראית מכונית דוהרת מכיוון מסגד אל-אקצא ומתנגשת במחסומים, ובכיתוב למעלה נכתב: "לא נעצור במחסומי התיאום הביטחוני והכיבוש אחרי היום...".

ביום שישי שעבר קיימו הפלשתינים ברחבי יהודה ושומרון תהלוכות תמיכה במסגד אל-אקצא. חלק מן ההפגנות הפכו לעימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים, כמה מפגינים נפצעו. בשבת שעברה נעצר במחסום קלנדיה פלשתיני שניסה להיכנס לישראל. בעת בדיקה שנערכה בכלי הרכב שבו נסע נמצאו שני סכינים. יומיים אחר כך נפגע קצין צה"ל באורח קל בידו ופונה לבית החולים. לא ברור האם נפגע מירי נשק קל או ירי זיקוק.