בלי זקנים? חיל האוויר
בלי זקנים? חיל האווירצילום אילוסטרציה: דו"צ

הקצין, סא"ל ארז הראל, שהגיע לבסיס לפני כשלושה שבועות, הבהיר לחייליו כי עליהם לגלח זקנים בין אם הם מחזיקים בידיהם אישור לגדל זקן מטעמי דת או בריאות ובין אם לאו.

י', חייל חרדי מצטיין, הנדסאי מחשבים ואלקטרוניקה, הבהיר כי בעבורו מדובר בפגיעה דתית ואין בכוונתו לבצע את ההוראה. מפקדיו הבהירו לו כי אם יעמוד בסירובו יועמד לדין. י' פנה לקבל את עזרת גורמי הדת הצבאיים הרלוונטיים, אך אלה אמרו לו כי דרגתו של סא"ל הראל גבוהה משלהם ולכן לא יוכלו לפעול נגדו.

בדובר צה"ל טענו כי "זכאות לפטור זקן לחייל נקבעת בהתאם להמלצות גורמי הדת והרפואה ובכפוף לאישור מפקד. בעת מעבר בין יחידות נדרש אשרור מחודש של הפטור על ידי המפקדים ביחידה הקולטת. באשר למקרה המדובר, אישור הפטור עבור החייל יידון על ידי המפקדים בימים הקרובים".

מדברים אלה ומדברים שנרמזו בעל פה ניתן היה להבין כי י' לא יועמד לדין עד שתושלם הבדיקה "בימים הקרובים", אולם שעה בלבד לאחר משלוח התגובה שפורסמה בערוץ 7, הועמד י' לדין ונידון לריתוק, תוך שמובהר לו כי אם יתמיד בסירובו יועמד שוב לדין בעוון סירוב פקודה.

ביום ראשון השבוע הועמד י' לדין, הפעם מול סא"ל הראל עצמו, ששלח אותו לעשרה ימי מחבוש. בצה"ל טענו בעל פה כי הטיפול בעניינו של י' שסירב פקודה נעשה על פי הנהלים. לדובר צה"ל הוגשו שאלות המשך: האם לא נכון לבדוק את תוקף האישורים ורק לאחר מכן להורות על גילוח, ולא כפי שנהג סא"ל הראל? האם מקובל שהראל עצמו יהיה השופט של י', על אף שהוא עצמו מהווה צד בדיון? שאלות אלה נותרו ללא מענה.

יצוין כי סא"ל הראל המשיך בשלו וקבוצת צוערי קורסים שהגיעו השבוע לתל נוף קיבלו גם הם הודעה חד משמעית על חובת גילוח הזקנים המיידית. עוד יצוין כי מקרה הבוחן של י' מהווה איום על לא מעט חיילים דתיים מזוקנים המשרתים בבסיס וחוששים מגורל דומה.