יהונתן פולארד
יהונתן פולארדיהודה גליק

בלתי נתפס: לפני 29 שנים, ב-21 בנובמבר 1985, נתפס פולארד על ידי שוטרי ה-FBI בשערי השגרירות האמריקנית בוושינגטון. 

פולארד, בן 60, נמצא בכלא כבר כמחצית מתקופת חייו. בשנים האחרונות חלה הידרדרות במצבו הרפואי והוא אושפז ואף נותח מספר פעמים מחוץ לכלא כאשר בחלק מהמקרים מדובר היה בסכנה ממשית לחייו.

השבוע דווח כי בחודשים האחרונים נעשה ניסיון להביא לשחרורו של פולארד בתנאים מגבילים באמצעות הגשת בקשה לוועדת שחרורים אלם למרות שפולארד עמד בקריטריונים הסטנדרטים הנצרכים לשחרור כזה, ממשל אובמה התערב ומנע את השחרור בטענה שהדבר יהווה "זלזול בחומרת העבירה ויקדם חוסר כבוד לחוק".

אמש פרסמו שמונה בכירים אמריקנים, שעסקו בפרשה במסגרת תפקידם, מכתב חריף שכתבו לנשיא אובמה ובו קבעו כי מניעת שחרורו של פולארד בוועדת השחרורים הינה בלתי מוצדקת והתבססה על טענה שקרית.

במטה לשחרור פולארד מודים כי הייתה תקווה משמעותית שהבקשה תיענה בחיוב, זאת לנוכח דבריו של הנשיא אובמה בראיון לערוץ 2 ערב ביקורו בישראל בשנה שעברה. אובמה אמר אז כי אמנם לא ישחרר את פולארד באופן מיידי אך בכוונתו לוודא כי פולארד יזכה לטיפול הוגן במסגרת האפשרות לבדיקה תקופתית של תקופת המאסר שריצה. 

נזכיר כי לפני כחצי שנה, כאשר שחרורו של פולארד עמד על הפרק במסגרת עסקה מדינית של שחרור מחבלים, הבהירו ראשי מערכת המודיעין בארה"ב כי אינם מתכוונים לנקוט עמדה בנושא וכי עניינו של פולארד אינו נתון כלל תחת פיקוחם, זאת בניגוד לעמדתה הנחרצת של מערכת המודיעין נגד השחרור בעשורים הקודמים. 

עשרות בכירי ממשל, בטחון ומשפט אמריקנים מהשורה הראשונה פנו בתקופה האחרונה לנשיא אובמה בבקשה לשחרורו של פולארד תוך שהם קובעים כי העונש שריצה עד כה הינו חסר תקדים ופרופורציה ביחס לעבירה וכי המשך החזקתו בכלא מהווה עוול משווע.

בין התומכים בשחרורו של פולארד נמצאים מזכירי מדינה לשעבר, ראשי CIA ו-FBI, ראשי ועדות המודיעין של הסנאט והקונגרס ועוד בכירים רבים שנחשפו למידע המסווג בפרשה במסגרת תפקידם.

במטה לשחרור פולארד לא מתכוונים להרים ידיים. יו"ר המטה אפי להב אמר הבוקר כי "הדרישה לשחרורו של יהונתן גברה מאוד בשנה האחרונה גם בקרב בכירי בטחון אמריקנים. זה פשוט בלתי נתפס שבשעה שאחרים שביצעו עבירות דומות ישבו שנתיים עד ארבע ולכל היותר 16 שנים, יהונתן ממשיך להינמק ללא שום פרופורציה, הסאגה הזו חייבת להסתיים".