ח''כ אורית סטרוק

באוניברסיטה העברית בירושלים התקיים השבוע פאנל בנושא "שקט יורים" - בין הסתה לחופש הביטוי בעתות מלחמה, בהשתתפות פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) וסגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר.

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה בדיון, "הייתי רוצה שנציץ החוצה מתוך מגדל השן של האקדמיה ונראה מה שקורה במרחק אופניים מפה, או יותר נכון במרחק רכבת קלה מפה''.

לדבריה הטבח הנוראי בבית הכנסת בשכונת הר נוף היה בלי שום ספק תוצאה של הסתה פרועה שהיה לרשויות החוק המון זמן לטפל בה. "הסתה רחבה מאוד ולא רק של אבו מאזן בלבד ולא בלתי ניתנת לאכיפה. צריך להיות עיוורים, חרשים ומטומטמים בשביל לא לראות את ההסתה שאין שום צורך לשנות בשבילה שום מילה בחוק הקיים היום".

סטרוק הביאה מספר דוגמאות, "בעמוד הפייסבוק של הפת"ח, במזרח ירושלים, במרחק רכבת קלה מפה, קריקטורות של מכוניות דורסות יהודים. פוסטים שקוראים לדריסת יהודים, בעיתון 'אל חיית אל ג'דידה' שזה העיתון של הרשות הפלסטינית, יש קריקטורה שקוראת לזריקת אבנים, כחלק מהיטהרות לקראת התפילה. אבו מאזן ושניים מיועציו, תושבי מזרח ירושלים, משבחים את המחבל שהתנקש ביהודה גליק".

ח"כ סטרוק התייחס להנחיה שנתנה שרת המשפטים ציפי לבני, לשנות את חוק ההסתה ולהקל בהגשת כתבי אישום. לבני מבקשת, בין השאר, להוריד רף הראיות הנדרש לאישומים בעבירת הסתה לאלימות או טרור.

"אני מציעה לראות בתושבי מזרח ירושלים אנשים שצריכים להחיל עליהם את החוקים שנוגעים להסתה", פנתה סטרוק ללדור, "מה שאתם לא עשיתם אף פעם. מבחינתכם הם לא נחשבים בכלל, הם לא 'אישיו', הם כנראה לא מהווים סכנה ממשית"

סטרוק הוסיפה, "החוק שעומד לנגד ענינו הוא מאוזן והוא ראוי, השאלה היא איך הוא נאכף. וכאשר ישנן קבוצות שלמות באוכלוסיה, שהחוק לא נאכף כלפיהן בכלל אנחנו מקבלים למעשה את התוצאות שהחוק הזה בדיוק בא למנוע, ואתם יושבים פה ודנים בדיון אקדמי מאוד מעניין אם החוק בא למנוע שאנשים יחשבו ככה או אחרת, אם דעה מסויימת תהיה לגיטימית או לא לגיטימית, הוא בוודאי בא למנוע שפיכות דמים. בוודאי. ואם אנחנו היום רואים מצב שבו הקול קול אבו מאזן ושלוחיו, והידיים ידי הרוצחים עם הגרזנים והאקדחים, אז השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול היא מדוע עבירת ההסתה אינה נאכפת?".