צדיק, עניו, צנוע

מיכל לוין, בתו של הרב קלמן זאב לוין הי"ד שנרצח בטבח בבית הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים מספרת לערוץ 7 על הגעגועים לאביה, על הדרך בה שמעה על הטבח, על נקמה והקריאה לאחדות.

"הייתי פה לפני כמה חודשים בחתונה של אחי", מספרת מיכל בפתח הראיון לערוץ 7, "הגעתי רק ליומיים ולא חשבתי שאחזור לישראל לשבת שבעה על אבא שלי".

כשברקע הראיון עומד בית הכנסת בו נרצח אביה היא אומרת, "תמיד הקירות האלה של בית הכנסת יהיו עדות על דמותו של אבי, איזה אדם אמיתי ומיוחד הוא היה. הכי מדהים שמבחינתו הוא לא היה אדם מיוחד פשוט עשה מה שצריך. אני מתחברת לקירות בית הכנסת, הם לא מרתיעים אותי. אני רוצה להיות שם בבית הכנסת בעזרת נשים ולהתפלל מהבוקר עד הערב".

מיכל לוין פותחת את הראיון במילה 'אבא' זה כל כך ברור לה, "להתחיל במילה אבא זה יהיה נכון, הרצח של אבא שלי, בצורה כל כך פומבית שאבא שלי היה כל כך אדם עניו וצנוע. אני מודה לכל עם ישראל ששותף איתנו בצער וחשוב לי שהמסר שיצא לכל גווני העם, דתיים, חילונים, שמאלנים וימניים שאבא שלי לא היה רואה אדם לפי מגזר, הוא רצה קשר עם כל אדם דרך אמפתיה. לימד אותנו לראות כל אדם בדרך טובה ובכל מצב ולא בצורה נאיבית, להבין מהכאב מה אנחנו לא רוצים. גם שהיה פיגוע, ואבא לא היה רואה חדשות כי הוא אהב רק להכניס רק מידע חיובי, הוא שאל אותנו הילדים מה אנחנו צריכים לעשות בתוך הסיטואציה הזאת, מה התפקיד שלנו. כל מעשה אבא הקדיש למען האחר למען האחדות. מעולם לא ראה את עצמו שווה יותר משום בן אדם".

את הידיעה על הפיגוע והרצח של אביה, קיבלה מיכל ששהתה בעיר מגוריה מיאמי שבמדינת פולרידה בארה"ב, "הסלולארי שלי צלצל משלוש לפנות בוקר כל הזמן אבל רק בחמש בבוקר עניתי ודודה שלי הייתה על הקו, כשהיא אמרה 'מיכל, לאה על הקו' מיד ידעתי שמשהו לא בסדר. מיד ביקשתי לדעת את האמת ולהרגיש את הכאב ואז סיפרו לי שהיה פיגוע בירושלים, היו נפגעים ונרצחים והיא אמרה לי 'אבא שלך נרצח' בהתחלה לא הבנתי. כשהתחלתי לעכל פרצתי בבכי וצעקתי, זה היה כאב בלתי נסבל".

איך מעבירים טיסה של 12 שעות לישראל במצב כזה?

"הטיסה הייתה מחזקת, מצאתי את עצמי עם רב חב"דניק וזוג מהשמאל בישראל. הם בכו איתי ביחד ודיברנו ודרך השיחה מאוד התחזקתי. הבנתי שאבא שלי היה קרבן למען הכלל".

"כשהגעתי לישראל הגעתי קודם כל לבית ואז ביקשתי ללכת לבית הכנסת למקום בו הוא נרצח", מספרת מיכל, "פרצתי בבכי שעמדתי במקום בו הוא נרצח, הרגשתי את אבא שלי ורציתי להרגיש אותו עוד".

מיכל מוסיפה, "אני מתגעגעת כי הייתה באבא אהבה ללא תנאי גם שעשיתי דברים נגד דרכו. קשה לי שלא נפרדתי ממנו פיזית וכל כך בא לי לתת לו את החיבוק האחרון ולהגיד לו 'אבא, אני אוהבת אותך, גאה בך, היית אבא טוב"

מיכל מתנגדת לנקמה שנעשית על ידי אזרחים, "אני יודעת שיש אנשים שרוצים לעשות נקמה זו לא דרכו של אבי, הוא לא היה רוצה שינקמו בשמו. הוא האמין שלכל אדם יש תפקיד. יש אחד שיש לו תפקיד טוב בעולם ויש אדם שיש לו תפקיד רע. הדת שלנו לא אומרת לנקום, כתוב 'עשיו שונא ליעקב' ולא כתוב 'שיעקב שונא לעשיו'. יש לערבים תפקיד בתבנית של דרכו של ה', אנחנו לא צריכים להבין אותה. כל אחד מאיתנו צריך לעשות את השליחות בעולם כדי להביא משיח, שהמשיח יבוא אז כבר לא יהיה כאב".

"אין שאלות של למה?", נשאלת מיכל והיא משיבה, "מה פתאום. הלמה לא מסתדר עם אותה תבנית של השקפה, של אמונה שם אין מקום לשאלות". לוין הצעירה מבקשת בתום הראיון להדגיש את החשיבות של האחדות בתוך עם ישראל אל מול גל הטרור האכזרי, "באחדות ננצח".