ישיבת ממשלה. ארכיון
ישיבת ממשלה. ארכיוןצילום: פלאש 90

הממשלה תדון הבוקר (ראשון) בשני נוסחיו של "חוק הלאום", אותם יזמו חברי הכנסת זאב אלקין (ליכוד), יריב לוין (ליכוד) ואיילת שקד (הבית היהודי).

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש, כי החוק "חיוני כדי לבסס את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, זאת אל מול קריאות התגר הבינלאומית והפנימיות המערערות על קביעה יסודית זאת".

נתניהו הוסיף, "נבצר באמצעות החוק את היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ואת השיוויון המלא בפני החוק של כל אזרח ללא הבדל דת, גזע ומין. הבטחת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אינה עומדת בסתירה לשיוויון המובטח לכל אזרחי ישראל, ולא אאפשר חתירה תחת שני עקרונות יסוד אלה".

ההצעה שמגבש ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר אמורה להוות הצעת פשרה בין הצעות אלקין, לוין ושקד ובין עמדת שרת המשפטים ציפי לבני, לא תובא היום בפני השרים.

נוסח ההצעה נמצא בשלב זה בדיון בין ראש הממשלה לבין היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהביע את התנגדותו לנוסחת הפשרה הראשונה שהוצעה על ידי נתניהו.

נציין כי לקראת ההצבעה הצפויה הבוקר שיגר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין חוות דעת חריפה נגד החוק, "בעייתי מאוד בעיני כי הממשלה תתמוך בהצעות, המעוררות קשיים של ממש".

בחוות הדעת קבע וינשטיין כי בהצעות החוק יש "שינוי של ממש של עקרונות היסוד של המשפט החוקתי כפי שעוגנו במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של הכנסת, ויש בהן כדי לרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה".

יושב ראש ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, מיוזמי חוק הלאום, תקף את וינשטיין, "האמירה של היועץ המשפטי לממשלה היא אמירה מתנשאת שאין בה דבר וחצי דבר עם תפקידו כיועץ משפטי או עם עולם המשפט.

שאלת דמותה של המדינה וערכי היסוד עליהם היא צריכה להמשיך להיבנות, נתונה במשטר דמוקרטי אך ורק לציבור באמצעות נבחריו בכנסת ובממשלה, ובשום אופן לא יכולה להפוך לנחלתם הפרטית של קומץ משפטנים המנסים לשים עצמם מעל הכנסת", אמר לוין.