בית כנסת בטורקיה
בית כנסת בטורקיהצילום: רויטרס

מושל מחוז אדירנה (Edirne) שבטורקיה הורה על סגירת בית כנסת היסטורי שנבנה בשנת 1907 ועבר בשנים האחרונות שיפוצים מקיפים.

המושל הסביר כי החלטתו באה על רקע עליית יהודים ופשיטת המשטרה על הר הבית, כלשונו. "יש בי שנאה. אנחנו מנקים את בתי הקברות של היהודים ודואגים לצרכיהם", צוטט המושל.

הקהילה היהודית בטורקיה פנתה לאחרונה למושל וביקשה ממנו לאפשר לה לקיים בבית הכנסת מעת לעת תפילות וחתונות אך המושל הודיע כי בכוונתו להפוך את המקום למוזיאון.

ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, שיגר מכתב חריף למושל ובו מחה על החלטתו הנבזית.

"נדהמתי לגלות על החלטתך לסגור בית כנסת היסטורי בתחום שיפוטך, כתגובה למתרחש בירושלים, בירת ישראל. ההחלטה מדיפה ריח אנטישמי ומפלה. בימים אלו של אנטישמיות גואה, אני מפציר בך לחזור בך מהחלטתך השגויה ולהציב גבולות ראויים לשיח תוך מידור והפרדת אירועים המתרחשים במדינת ישראל ומניעת פגיעה ביהודי תורכיה.

ההחלטה על סגירת בית כנסת מהווה הפרה בוטה של מחויבותה של ממשלת תורכיה לחופש פולחן ולשמירה על כלל אזרחיה ומעוררת בכך שנאה וגל נוסף של טרור אנטישמי שעלול להתרחש עקב הודעה שכזו", לשון המכתב.

חגואל הוסיף הבוקר ואמר "זוהי עדות נוספת לקשר הישיר שבין אנטי-ציונות לאנטישמיות. החלטת מושל אדירנה נבזית בעיני. אנו עדים לעלייה מגמתית בתופעות אנטישמיות מצד גורמי ממשל בעולם. ממפלגות אנטישמיות מוצהרות שעושות דרכן לפרלמנטים השונים ועד למושלי מחוזות היוצאים בביטויים קשים ומעוררי זעם כנגד יהודים. אל לנו לשתוק לאור המתרחש".