ישיבת ממשלה. ארכיון
ישיבת ממשלה. ארכיוןצילום: פלאש 90

חוק הלאום של חברי הכנסת זאב אלקין, יריב לוין ואיילת שקד אושר אחר הצהריים (ראשון) בהצבעה בממשלה, לאחר דיון סוער שגלש לא פעם להרמת קול. 15 שרים תמכו בו מול 6 שהתנגדו.

שרי יש עתיד והשרה ציפי לבני התנגדו לחוק. שרי הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו הצביעו בעד. שרת התרבות לימור לבנת נעדרה מההצבעה. 

לפי שעה לא ברור מה יהיה גורלו של החוק בכנסת. אם יש עתיד והתנועה יצביעו בכנסת נגד החוק והחרדים לא יתמכו בו - החוק לא יעבור. מציאות כזו תכניס את הקואליציה למשבר עמוק, מאחר שחברי הקואליציה כולם מחויבים להצביע על פי עמדת הממשלה.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, מיוזמי החוק, בירך על אישורו, "אני מברך את ממשלת ישראל על אישור חוק מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ומודה לראש הממשלה על הגיבוי. לא יעזרו שום תרגילים וניסיונות של אלה שרצים להקים מדינת לאום פלסטינית אבל לא מוכנים להגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

לדבריו, "הרוב הברור בממשלה ובעם יעמוד על כך שחוק הלאום יאושר וייכנס לספר החוקים. אני גאה בכך שאני אזרח במדינת היהודים ובכך שאני ציוני ושום מתקפות של פוליטיקאים או התקשורת לא ישנו את זה. אמשיך את המאבק יחד עם חבריי למען האינטרסים של העם היהודי ומדינת ישראל".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, בירך אף הוא על אישור החוק בממשלה. בדף הפייסבוק שלו כתב בנט, כי "'חוק הלאום' שדרשנו בהסכם הקואליציוני איתנו יציל את תושבי דרום תל אביב מהמסתננים".

לדבריו, "כשבפעם הבאה יובא חוק לעצירת המסתננים לבג״ץ, בג״ץ יצטרך גם להכניס לשיקוליו שישראל היא 'הבית הלאומי של העם היהודי' ולא רק את 'כבוד האדם וחרותו'. זאת בשורה חשובה לתושבי דרום תל אביב ולמדינת ישראל כולה".

מנגד, ח"כ דב חנין (חד"ש), תקף בחריפות את אישור החוק, "נתניהו מכריז מלחמה לא רק נגד האזרחים הערבים אלא גם נגד המרחב הדמוקרטי בישראל. במקום לחתור לסיום האפליה - נתניהו מקדם את הנצחתה בחוק יסוד. במקום להושיט יד להידברות עם אזרחי המדינה הערבים - נתניהו בוחר בהתגרות מסוכנת ובהוספת שמן למדורת השנאה. במקום לחתור לפיוס היסטורי עם העם הפלסטיני - נתניהו חוסם כל התקדמות להסדר. במקום לבנות עתיד של חיים ושוויון - נתניהו מוביל לעימות ולאסון".

לדבריו, "נילחם ב'חוק יסוד: האפליה' בכנסת. אבל זה לא מספיק. כדי לבלום את ההדרדרות לתהום דרושה ודחופה תנועה יהודית-ערבית גדולה למען שלום ושוויון. זה האתגר, זו המשימה החשובה ביותר שלנו".

הדיון בממשלה היה כאמור סוער, וגלש לא פעם לטונים גבוהים. במהלך הדיון אמר נתניהו, "אם השרה לבני הייתה מתנהגת אחרת, לא היינו מגיעים למצב היום. כשזה נוגע לחוקים אחרים היא לא נהגה כך". לבני השיבה לנתניהו: "זה שוב קשור לעיתון?", תוך שהיא מתייחסת לחוק נגד ישראל היום. נתניהו השיב לה: ''כן, אבל לעיתון אחר''.

לבני השיבה לנתניהו, "אם כל הקשקוש הזה היה כדי להתנקם בי - ניצחתם. עכשיו נראה אותך מדבר על המהות לפני שאתם הורסים פה את המדינה".

השר פרי אמר לראש הממשלה, "זה לא הזמן. אני מכיר אותך ויודע שאתה יודע להיות אחראי. ההצעה הזאת תפגע במרקם היחסים". נתניהו הגיב ואמר: "זה לא יכול להיות שערבים יכולים לחיות בכל היישובים ויהודים לא יכולים לגור ביישובים של ערבים. מתפתחת פה מדינה בתוך מדינה".

השר לפיד אמר לנתניהו "ראש הממשלה, לא כל מי שלא חושב כמוך הוא רופס. מנחם בגין וז'בוטינסקי לא היו מתקבלים היום לליכוד". שר החינוך שי פירון העיר לנתניהו, "אל תחלק אותנו ללאומיים וללא לאומיים. אני לאומי. אל תבעיר מדורה בין תומכי החוק. אם חוק אלקין יעבור לא יהיה חוק לאום וחבל".

מדובר בהצעת חוק המעגנת בחוק יסוד את מעמדה היהודי של מדינת ישראל. עד כה עסקו רוב חוקי היסוד בעיגון הזכויות האזרחיות שמבססות את העקרונות הדמוקרטיים של המדינה. כעת, ישנו רצון לבסס במעמד של חוק יסוד גם את עקרונות היהודיים עליהם מושתתת מדינת ישראל, הצעת החוק למעשה מבקשת שחוקי המדינה יפורשו לפי חוק יסוד זה, במקביל לשאר חוקי היסוד הקיימים.

במסגרת החוק יעוגנו סמלי המדינה: ההמנון, הדגל והשפה העברית, וכמו כן יעוגנו ימי השבתון, חוק השבות, קיבוץ גלויות, התיישבות יהודית, הקשר עם יהודי התפוצות, מורשת יהודית, לוח השנה העברי והמקומות הקדושים.

בדברי ההסבר אף מובא ציטוט של אותו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרון ברק: "ערכיה של ישראל כמדינה יהודית הם בעלי מעמד חוקתי-על-חוקי. הם משפיעים על פירושם של כל חוקי היסוד ומשפיעים בכך על חוקתיותם של כל החוקים. הם משפיעים על פירושם של כל הטקסטים המשפטיים, שכן יש לראות בהם חלק מערכי היסוד של מדינת ישראל ובכך גם חלק מהתכלית הכללית המונחת ביסוד כל טקסט משפטי בישראל. כך למשל, חזקה היא כי כל חוק של הכנסת וכל צו של הממשלה נועדו להגשים את ערכיה שלמדינת ישראל כמדינה יהודית"