קול אחר. בן גביר
קול אחר. בן גבירצילום: פלאש 90

דברים חריפים בפיו של עו"ד איתמר בן גביר על שתיקת גורמי וארגוני זכויות האדם, כמו גם שתיקת התקשורת, סביב ההתעמרות בבנות שנעצרו בשבוע שעבר בעקבות חשד שהתיזו גז בפניו של נהג מונית.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר בן גביר על ההתנהלות החמורה של המשטרה ושב"ס בפרשת הבנות שנעצרו וביום שישי שוחררו על ידי שופט בית משפט השלום בירושלים. "מה שהיה שם אמור להטריד לא רק את איתמר בן גביר, את ערוץ 7 או את הימין אלא את כלל התקשורת בישראל ואת כל שוחרי הדמוקרטיה וזכויות אדם", הוא אומר וקובע כי בפרשה זו "המשטרה הפרה את זכויות האזרח" בטיפולה בבנות.

עו"ד בן גביר מספר על "חיפוש משפיל שנוגד את החוק. חיפוש לא חוקי שביהמ"ש פסק בגינו במקרים קודמים פיצויים, אבל בית המשפט פוסק ויש שוטרים שמזלזלים". את פרטי החיפוש שבוצע בידי שוטרת חוסך בן גביר מאיתנו בשל הצורך בשמירת כבודן של הבנות אולם לדבריו מדובר במעשים חמורים ביותר.

לדבריו הבנות עצמן תיארו באוזניו כי מהרגע שבו הגיע לתחנת המשטרה השתנו תנאיהן במאה ושמונים מעלות. זאת לנוכח ההיכרות המקדימה של השוטרים איתו ועם הקלות שבה הוא גורר אותם שוב ושוב לבית המשפט והפעם כנתבעים. עם זאת הוא מוסיף כי גם בשינוי זה ביחס לבנות לא די.

על המשך הפגיעה בבנות, תושבות יצהר, תפוח וישוב נוסף, הוא מספר ומתאר כי "קצין משטרה החליט לעצור אותן. לכל עצור, כך נקבע בחוק בסעיף 9, מגיעים תנאי תברואה מינימאליים כמו מיטה ושמיכה, אבל לבנות שלנו לא מגיע שום דבר. במגרש הרוסים לא הסכימו לקבל אותן ושלחו אותן לנווה תרצה. לשם הן הגיעו בחמש בבוקר. סמלת המשמרת הכניסה אותן לתא ו"תחכו". אחרי כמה שעות מעבירים אותן לבית המשפט.

''לילה שלם שילדות בנות 15 ו-16 לא זוכות למיטה או שמיכה. הן מגיעות באזיקים. אני שואל 'מה זה' והשופט אומר 'בן גביר צודק. להוריד אזיקים'. מסתיים הדיון, אחרי שהן שוחררו, מחזירים להן את האזיקים. אומרים לי בשב"ס שזה הנוהל ותוך דקה ישחררו אותן אבל הן נלקחו לתא ועוברת עוד דקה ועוד דקה וכבר עוברת חצי שעה. פתאום אומרים שצריך טופס מנווה תרצה. מה פתאום טופס? יש מדרג שבו שופט קובע יותר מקצין אבל החלטת השופט לא מעניינת".

בן גביר מציין בדבריו כי במקרה זה ברור לו שבכוונתו להגיש תלונה ולתבוע וכמו במקרים קודמים בית המשפט יפסוק לטובתו, אך עם זאת קיימת "בעיה מערכתית", כפי שכתב לו בעבר שופט. "צריך לעשות את השינוי לא רק באמצעות בתי המשפט. זה לא מספיק. הדברים צריכים לעבור בחקיקה. נבחרי הציבור שלנו צריכים לפעול. איפה ארגוני זכויות האדם? איפה הם?", שואל בן גביר ומציין כי לא מדובר בגורמים שמחכים שמישהו יפנה אליהם כדי לפעול ובמקרים שהם חפצים בכך כמו במקרה של זכויותיה של מחבלת, הם ממהרים לפעול על סמך פרסום תקשורתי כזה או אחר. מעבר לכך, מוסיף בן גביר, היו די מקרים שבהם הורים לצעירים שזכויותיהם נרמסו פנו לאגודה לזכויות האזרח או למועצה לשלום הילד ולא זכו למענה.

"מדובר בכשל מערכתי ומדיניות מאוד חמורה ונקודה מתסכלת נוספת היא שהתקשורת ממעטת לתת במה לטענות הללו. אלו ילדות בנות 15. אז מה אם הן מיצהר ותפוח? אין להן זכויות אזרח?", שואל בן גביר.

המציאות המשפטית כעת היא שבקשת המשטרה לימי מעצר בית ותשעים ימי הרחקה לא התקבלה. הבית המשפט נאות להורות על 15 ימי הרחקה מירושלים והפקדה של 500 שקלים שיוחזרו לאחר תקופה זו. מעבר לכך הבנות שוחררו והחקירה תימשך.

בדבריו מעיר בן גביר ומציע לתקשורת שלא למהר ולשפוט את הבנות כנאשמות. הוא מזכיר את מקרה הטענות לתקיפת ערבייה בידי שתי נערות בתחנת הרכבת הקלה, טענות שהופרכו לחלוטין לאחר בדיקת מצלמות האבטחה כאשר הוברר כי "אותה ערבייה שסיפרה שהיא מסכנה היא המתעסקת איתם והולכת אחריהן. היא מתגוששת איתן והן מחזירות לה. איש לא התנצל על העוול. התקשורת שלנו נאלמה דום. אני מציע לתקשורת: אל תחרצו דין לבנות".

בהמשך הדברים התייחס בן גביר גם למתיחות הצפויה סביב משחקה הערב של בית"ר ירושלים מול בני סכנין באצטדיון דוחא. בן גביר צפוי להגיע למקום יחד עם ברוך מרזל וד"ר מיכאל בן ארי. על הקשר שלו לכדורגל הוא מספר כי בילדותו שיחק בקבוצת הילדים של בית"ר ירושלים, פרט לא ידוע מעברו של עורך הדין שמוסיף ומספר כי "כשהייתי ב'נוער כך' שיחקנו כדורגל ליד משרדי התנועה כדי לשמור על נפש בריאה בגוף בריא. גם ברוך מרזל מיכאל בן ארי ובנצי גופשטיין הם תלמידי חכמים שמוסרים את הנפש למען עם ישראל וגם מבינים בכדורגל".

בן גביר מבהיר כי בניגוד לדרישה שהפיצו ראשי בני סכנין לפיה אוהדי בית"ר לא יגיעו עם דגלי הלאום למגרש הוא ואנשיו יגיעו עם דגלי ישראל למרות שיש מי שעבורו דגל הוא פרובוקציה בכל מקום בארץ כשם שעבורם יהודי הוא פרובוקציה.

בן גביר מציין כי "מפקד המרחב אמר היום שהוא מאשר את הכנסת דגל ישראל". עם זאת במידה ויהיה מי שיבלום את הכנסת הדגלים הרי שעבורו זו ההוכחה לכך שהגעתו עם הדגלים נצרכת אף יותר "ההיסטוריה מוכיחה לנו שכאשר אנחנו בורחים מבעיות הן רודפות אותנו. היום ירצו שלא נניף דגל בסכנין ומחר יגידו שגם בירושלים זו פרובוקציה", אומר בן גביר התוהה מדוע נאלם פרקליט המדינה שי ניצן כאשר בטריבונות איצטדיון דוחא מונף דגך אש"ף ונשמעות קריאות נגד היהודים.