מגזין שמים
מגזין שמיםצילום: תנועת אריאל

בתנועת אריאל החליטו לתת ביטוי לבני נוער מהמגזר הדתי והקימו את אתר האינטרנט "שמים", בו הכותבים והעורכים הם בני נוער בלבד שמעלים כתבות על נושאים שבוערים בהם.

במהלך השנה יוצאים הכותבים והעורכים לימי עיון שמקנים להם ידע תקשורתי, אחד מימי העיון יערך בחג החנוכה בבית ספר נועם בנות בירושלים ויהיה מורכב מ- 3 סדנאות של אנשי תקשורת ו- 'שיחת צוות'.   

"לנוער יש הרבה מה להגיד אבל לא תמיד יש לו את היכולת והבמה להתבטא", אומרת אפרת ליבי, מרכזת 'שמים'. "עד לפתיחת אתר 'שמים', לא היה קיים אתר ברשת לנוער דתי, בו הכתבים והעורכים הם בני נוער בלבד. אומנם, יש פורומים אבל לא כותבים בהם ברמה של מאמר או כתבה, וגם את המגזינים והעלונים שמיועדים לנוער, כותבים בעיקר המבוגרים. באתר יש מעל 50 בני נוער, בכיתות ו' עד יב' שכותבים באופן קבוע ומקבלים הכשרות במהלך השנה, בנוסף אליהם יש עוד עשרות בני נוער שכותבים באופן חד פעמי ואלפי בני נוער שמשתתפים, מגיבים וקוראים קבועים באתר".   

איך האתר פועל בשטח?

"לכל כתב יש 'בלוג' משלו, בבלוג הכתב מעלה בעצמו את הכתבות שהוא כותב. בנוסף, לכתבים יש שני עורכים - שמיניסטים שעורכים את הכתבות כשצריך, הופכים את הכתבות לטובות יותר בעבודה אחד על אחד עם הכתבים, ובעבודה משותפת בפורום, בהם הכתבים מעלים את הכתבות, מקבלים הערות בונות מהכתבים האחרים, העורכים וצוות שמים. הכתבות מגוונות, יש טורי דעה, ראיונות, כתבות וכתבות וידיאו, כאשר אחת לשבועיים יוצא מגזין אינטרנטי עם הכתבות הנבחרות שיוצא בתפוצה של אלפי מיילים". 

ליבי ממשיכה, "התגובות מהפרויקט נלהבות, החבר'ה מעידים שהכתיבה שלהם השתפרה באופן דרסטי, הם קיבלו ביטחון עצמי ומעל הכל, משפיעים על הקוראים בדעות ורעיונות. הכתבים מקבלים הכשרה פעמיים בשנה, בחנוכה ובקיץ, ימי עיון שכוללים שיחות וסדנאות עם אנשי תקשורת. השנה, יתקיים יום העיון של חנוכה בבית ספר נועם בנות בירושלים. ביום עיון תהיה שיחה כללית עם חזקי עזרא מערוץ 7 ותעסוק ב-'סודות העיתונאי', איך למצוא חומר מקורי לכתבה חדשותית? מאיפה בעצם מוצאים את המידע לכתבה".

ליבי מוסיפה לספר על יום העיון, "לאחר מכן יש סדנאות שיפוצלו לקבוצות של צעירים ובוגרים, בנים ובנות. סדנא בנושא כתיבת סיפור עם יהודה גזבר, סופר, כתב במוסף שבת של מקור ראשון, ומלמד כתיבה. סדנא לכתיבת דעה, עם הרב איתי אליצור, כותב טורי דעה בכיפה וסרוגים, וחוקר במכון המקדש. וסדנא עם הלל מאיר, צלם ואיש תקשורת, בנושא צילום, תהיה עם ציוד צילום חדש שנקנה במיוחד לפרויקט הכתבים צעירים. הכתבים יוכלו לקחת את הציוד לצורך כתבות וידיאו. בנוסף, תתקיים שיחת היכרות עם צוות שמים ופירוט מלא של התכנית".

מתי החלו ההכנות ליום העיון, ומה זה דורש מבחינה לוגיסטית?

"ההכנות ליום העיון החלו לפני כחודש. מבחינה לוגיסטית זה להזמין מרצים, אוכל, מיקום ולהכין את כל הציוד הנלווה כמו קלסרים, כדי שלכתבים יהיה יום מוצלח במיוחד. בנוסף להיערכות הלוגיסטית, היום דורש חשיבה רבה כדי להתאים את התכנים לכולם: צעירים ובוגרים, כתבים ותיקים וחדשים, בנים ובנות, ובאופן טבעי - כל כתב והנושאים המעניינים אותו. אנחנו מנסים לבנות יום שמצד אחד יהיה עשיר ומלא, ומצד שני לא עמוס מדי, שיהיה גם זמן לשאול שאלות, להכיר את הכתבים ולחשוב על הדברים".