אושר. ועדת חוקה
אושר. ועדת חוקהחזקי עזרא

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (שלישי) בהצעה לקיום דיון מהיר בנושא בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, הצעה שהוגשה ע"י חברי הכנסת מירי רגב, אברהם מיכאלי, אורי מקלב, ואחמד טיבי.

חברי הכנסת הגישו את הצעתם לקיום דיון מהיר, כתוצאה מריבוי הנכשלים בבחינה האחרונה של לשכת עורכי הדין. רק 63% אחוז מהנבחנים צלחו את הבחינה האחרונה.

ח"כ אברהם מיכאלי טען בדיון כי קיבל תלונות ממתמחים על מבחן קשה במיוחד. לדבריו, מתכונות הבחינה שונתה תוך כדי הכנתם למבחן והנבחנים לא יכלו להכין את עצמם כראוי לבחינה.

עו"ד יניב לנקרי, המייצג קבוצת נבחנים, הציג את הטענות. "100 שאלות במתווה אמריקאי, בודקות רק זיכרון ולא את מידת התאמתו של הנבחן למקצוע". לנקרי הציע להוציא את סמכות עריכת המבחנים מלשכת עורכי הדין, לגוף חיצוני, כפי שקיים בבחינות להסמכת רופאים או פסיכולוגיים".

הוועדה שמעה תלונות מנבחנים רבים שנכשלו בבחינה האחרונה, על כך שהבחינה הייתה מכשילה, וקשה יותר מקודמותיה.

בתלונות נטען כי עם פרסום תוצאות המבחן הפיץ יו"ר הלשכה הודעה המשבחת את המבחן שגרם לאחוז עוברים נמוך. בהודעה כתב יו"ר הלשכה, כי "נמצא המפתח לעצירת הצפת המקצוע". עוד נטען, כי לרשות הנבחנים עומדים בממוצע כשתי דקות לענות על כל שאלה. דרישה לא הגיונית ,הבוחנת את רמת הזיכרון ולא את רמת ידיעת החומר.

אחד הנבחנים הציע לערוך את הבחינה בתום הלימודים ולא לאחר שנת ההתמחות, אולם הרישיון לעסוק במקצוע, יוענק בתום שנת ההתמחות, כפי שקיים אצל פסיכולוגים.

ח"כ רגב (הליכוד) תקפה בחריפות את לשכת עורכי הדין, "יש כאן מהלך חזירי של לשכת עורכי הדין, בכך שהיא משנה את כללי המשחק, תוך כדי משחק". רגב קראה לבטל את לשכת עורכי הדין.

מנכ"ל לשכת עו"ד, עו"ד גיל סלמון השיב לטענות ואמר כי בראשות הוועדה האחראית על הבחינה, עומד נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. לדבריו ללשכת עורכי הדין אין כל סמכות והשפעה על הבחינה. "אני לא רואה את השאלות ולא שולט בהם. הוועדה עצמאית לחלוטין" אמר סלמון. על הטענה מדוע הוועדה לא כותבת פרוטוקול, השיב סלמון, "הוועדה שקופה ורשאית להחליט האם לכתוב פרוטוקול".

בסיום הדיון, קרא יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם לשרת המשפטים להעמיד את ציון עובר בבחינה על 60 ולא 65. בנוסף, אמר רותם כי הוועדה תשקול לפנות לוועדת ההשגות שיבחנו בכובד ראש את ההשגות שהוגשו על השאלות.