עוזי לנדאו
עוזי לנדאוצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), קיבלה היום (רביעי) סקירה משר התיירות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו), שדיווח על פעילות משרדו וניצול תקציב המשרד ב-2013.

ברוורמן פתח את הדיון ואמר כי ענף התיירות נקלע למצוקה קשה בעקבות מבצע "צוק איתן", דווקא בשנה שהייתה אמורה להיות שנת שיא בכניסות התיירים.

הוא הוסיף כי לתיירות יש חשיבות עצומה לכלכלה ויש לתמוך בהשקעות בענף, אך אמר כי בסופו של דבר התקציב נקבע לפי משקלו הפוליטי של השר.

השר לנדאו טען בדיון כי בעיות הביטחון של ישראל משפיעות הרבה יותר ממשברים כלכליים עולמיים, כמו המשבר העולמי ב-2008 שגם הוא פגע בתיירות. לדבריו, ניתן לראות שלפני מבצע צוק איתן הייתה עליה בכניסות תיירים, אך מאז המבצע חלה ירידה של יותר מ-20% בכניסות תיירים.

לנדאו סקר את הדברים שעלולים לפגוע בתיירות, ואמר כי קיצוץ בתקציב כוח האדם במשרד יתרום בצורה אפסית לתקציב המדינה, אך יפגע ביכולת להתמודד עם המשבר בתיירות. הוא הוסיף כי אם נתב"ג ייסגר מהשעה 1:00 בלילה ועד 5:00 בבוקר הדבר יפגע קשה בטיסות הנכנסות מאירופה, ואף ציין כי סגירת שדה דב בעת הזו, לפני שיש לו חלופה ראויה, תפגע קשות בתיירות לאילת.

עוד אמר השר כי הוא מתנגד לפגיעה בתיירות המרפא. לדבריו, הטיפול בשירותי הרפואה לאזרחי ישראל לא קשור לתיירות המרפא, וצריך להסדיר זאת שלא על חשבון תיירות המרפא. לדבריו, התיירות הרפואית מביאה הכנסה ענקית למדינה. "זו תרנגולת שמטילה ביצי זהב ואסור לשחוט אותה".

ח"כ חנא סוייד (חד''ש) ביקש להתייחס לכוונת האוצר להטיל על עובדי המלון היטל בגין העסקת מסתננים. לדבריו, כוונת האוצר להכניס משהו לקופת המדינה היא מובנת, אבל הדבר מהווה בעצם מס על בתי המלון ועל התעשייה המקרטעת, במיוחד בעת ששר האוצר מצהיר שהוא לא מתכוון להטיל מסים.

ח"כ מיכל בירן (העבודה) הוסיפה כי בחוק ההסדרים יש כוונה לחייב את המלונות בים המלח לשלם היטל בסך 5 מיליון שקלים, על נזקים שגרמה החברה לישראל לים. ח"כ בירן אמרה כי אין סיבה להטיל את התשלום על המלונות ומי שגרם לנזק הוא זה שצריך לשלם, והוסיפה כי היא מקווה שחברי הכנסת יצליחו להוציא את ההצעה מחוק ההסדרים.

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, הביע הערכה לסיוע שהצליח השר להשיג לענף בעקבות מבצע צוק איתן, אך אמר כי הוא מקווה שהכסף לא יתקע בבירוקרטיה ויגיע ליעדו.

הוא אף חיזק את עמדת השר בנושא תיירות המרפא, ואמר כי את המקומות הקדושים אי אפשר להעביר אבל תיירות המרפא כבר התחילה לעבור לקפריסין. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות, עמי אתגר, אמר כי גם המצב המתוח בירושלים ובצפון פוגע בתיירות וכבר הביא לפיטורי מאות עובדים. הוא קרא למשרד להגדיל סיוע לענף ולהגביר את השיווק כדי לעודד תיירים להגיע לארץ.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, טען כי תוך כדי מבצע צוק איתן התגלה שהממשלה לא ערוכה לטפל במשברים כאלה שפוגעים בענף התיירות, למרות שכל שנתיים מתרחש אירוע דומה. לדבריו, בעקבות זאת הוחלט לפעול לבניית מודל שדומה לקרן לפיצוי בעת נזקי טבע, שתוכל להתמודד עם אירועים כאלה ולתת מענה מסודר ולא על בסיס של אלתורים.

עוד ציין הלוי כי המשרד השיג תקציב של חצי מיליארד שקל לסיוע לענף, שיאפשר להגדיל את השיווק, לבצע שיתופי פעולה והכשרות למורי הדרך ולתת הלוואות לעסקים קטנים.