בית כנסת בטורקיה
בית כנסת בטורקיהצילום: רויטרס

גורם רשמי בטורקיה הודיע היום (רביעי) כי בית הכנסת העתיק  לא יהפך למוזיאון ויאפשרו בו קיום תפילות.

כזכור, בעקבות האירועים האחרונים בירושלים, הודיע המושל כי בכוונתו להפוך את בית הכנסת למוזיאון ללא תערוכות ולא יתן לקיים בו כל פעילות דתית.

ההודעה באה כתגובה לפניית הקהילה היהודית באיסטנבול שביקשה ממנו לאפשר לה לקיים בבית הכנסת מעת לעת תפילות וחתונות. המושל הסביר כי החלטתו באה על רקע עליית יהודים ופשיטת המשטרה על הר הבית, כלשונו.

הקהילה היהודית גינתה בחריפות את ההחלטה וקרא למושל לחזור בו מהחלטתו שאינה מתקבלת על הדעת.

כאמור, על פי הודעת גורם רשמי יתאפשר לקיים בבית הכנסת תפילות ואירועים דתיים אחרים. סגן ראש ממשלת טורקיה, בולאנט ארינצ', אמר כי המושל עשה טעות והבטיח כי בית הכנסת לא יאבד את מעמדו.

"בזמן שמשחזרים את בית הכנסת, אף אחד לא יכול לחשוב על הפסקת תפקודו כבית תפילה", אמר ארינצ' במסיבת עיתונאים לאחר ישיבת הקבינט השבועית שהתקיימה. "אני מכבד את המושל. הוא פעל בצורה רגשנית. אנחנו מגנים את הזוועות באל־אקצא, אבל אנו לא יכולים להסתכל כאן על יהודים עם שנאה בעיניים", הוסיף.

בעקבות הביקורת, שוחח המושל סאהין עם הרב הראשי של טורקיה הרב יצחק חליבה והביע התנצלות על הערותיו. עם זאת, הוא אמר כי הוא "עצוב מאוד" שההערות פורשו לא נכון ועוותו.

למרות זאת, יש מי שאינם מרוצים מהתנצלותו של סאהין ודורשים שיתפטר. "רוח הדברים שנאמרו בהצהרה הזאת אינה מתאימה לעבודה במשרה ממשלתית", אמר אייקאן ארדמיר, מחוקק מטעם מפלגת העם הרפובליקנית שבאופוזיציה.

"אמנם הוא חזר בו, אבל מה שחשוב זה אם הוא הולך לחזור בו מהאנטישמיות, השנאה והדעות מהלך החודשים שלו".