דיון סוער בכנסת

חברי הכנסת מהשמאל הפריעו הערב (רביעי) לראש הממשלה לנאום במליאת הכנסת בדיון מיוחד בנושא יוקר המחיה, שכונס בעקבות 40 חתימות של חברי כנסת.

שורת חברי כנסת, בהם ח"כ איציק שמולי (העבודה), תמר זנדברג (מרצ) ומסעוד גנאים (רע"מ- תע"ל) הוצאו מהמליאה.

במהלך נאומו אמר נתניהו "אני מבקש להביא לממשלה הצעת חוק לשלילת זכות התושב של מעורבים בטרור בהסתה ובאלימות. אנחנו נחושים להילחם בטרור בעוצמה כדי להשיב את הביטחון לתושבי ישראל בכלל ותושבי ירושלים בפרט ולא נסתפק רק בתגבור כוחות שימנעו הפרות סדר ובהריסת בתים של מחבלים. במדינת ישראל לא ייהנו מסיתים ומשלחי המחבלים וכמובן המחבלים ובני משפחותיהם שתומכים בהם, מזכויות הנובעות מהיותם תושבים ישראלים. מי שמפאר רוצחים וקורא להם שהידים לא ייהנה מביטוח לאומי וכל הזכויות הסוציאליות. אין אבסורד גדול מזה ואת האבסורד הזה אנחנו עומדים לתקן".מספיק היה לשמוע את ח"כ גטאס שאינו מכיר במילימטר אחד בזכות יהודית במדינת ישראל. יש ערור יסודי וקריאת תיגר על היותה של מדינת ישראל מדינת לאום. אני מבין למה החמאס מתנגדים לחוק הלאום אבל לא מבין למה כמה מטובי ידידיי כאן מתנגדים

בהמשך התייחס לחוק הלאום שעורר סערה מצד השמאל הישראלי, "בחוק הלאום כפי שאני אביא אותו מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ועקרון אחד אינו גובר על השני. ישראל מבטיחה שוויון זכויות אישי ללא הבדל דת גזע ומין. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי בלבד. השילוב הזה בין זכויות הלאום של העם היהודי ובין זכויות הפרט של האזרחים, עובר כחוט השני בכל מסמכי היסוד שליוו את הקמתה של מדינת ישראל. הצהרת בלפור דיברה על הצורך להקים בית לאומי לעם היהודי, לצד שמירה על הזכויות האזרחיות והדתיות של כל התושבים. המנדט הבריטי השתמש בדיוק באותם המונחים. כך גם תכנית החלוקה של האו"ם ומגילת העצמאות".

"מדוע היה צריך לחוקק את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הרי הדברים היו ברורים מלכתחילה? הסיבה שחוקקו את החוק הזה היא מפני שהדברים האלה הפסיקו להיות ברורים והיו כאלה שקראו על כך תיגר והיה צורך לעגן את הזכויות הללו בחוק יסוד. מרגע שחוקקו אותו כחוק יסוד נוצר חוסר איזון שבא לידי ביטוי במצבים שונים. כך למשל המסתננים שחודרים למדינת ישראל, והפלשתינים שרוצים איחוד משפחות. הזכויות שלהם מתנגשות עם הזכויות שלנו כמדינת לאום.

נוצר חוסר איזון ועל כן יש צורך גם בחוק כבוד האדם וחירותו וגם בחוק הלאום, לדעתי היה צריך חוקק את שניהם באותה עת אבל לא עשו זאת. יש מי שקורא תיגר על זכויות הלאום של העם היהודי, מבחוץ ומבפנים, מי שלא רואה את זה טומן את ראשו בחול. מספיק היה לשמוע את ח"כ גטאס שאינו מכיר במילימטר אחד בזכות יהודית במדינת ישראל.  יש ערור יסודי וקריאת תיגר על היותה של מדינת ישראל מדינת לאום. אני מבין למה החמאס מתנגדים לחוק הלאום אבל לא מבין למה כמה מטובי ידידיי כאן מתנגדים.

האמונה שלי שצריך להעביר את החוק הזה לא נולדה אתמול ואני נחוש לקדם את חוק הלאום בנוסח שאני אביא. החוק הזה יסכל ניסיונות לפגוע בצביונה היהודי של המדינה, להציף את ישראל בפליטים פלשתינים ויאפשר להתמודד עם תופעת המסתננים. החוק הזה נחוץ יותר מתמיד. חברי האופוזיציה כל הזמן שואלים מה עשיתי בתקופת כהונתי, יש לכם נוסחה פשוטה: אם לא פינית לא עשית."

באסל גאטס (בל"ד) עלה לדוכן עם כאפייה. "מה שקושר אותנו למולדת הוא היותנו בעלי המולדת. הוא היותנו בעלי האדמה והעם הילידי בה, שהפך לקורבן של הפרויקט הקולוניאלי הנמשך ועוולות הכיבוש. זה מה שקושר אותנו למולדת, ולא אזרחות הדמה שנכפתה עלינו במדינה היהודית. אנחנו, בני העם הפלסטיני החי במולדתו, באותו חלק שקמה עליו מדינת ישראל, נסכים לקבל את האזרחות כחלק מההשלמה ההיסטורית בין שני העמים ורק אז נסכים להשלים עם אזרחות אמיתית, במדינה דמוקרטית לכל אזרחיה' ולא ליהודים בלבד".

הרצוג: ביבי נתניהו זה פייגלין ופייגלין זה ביבי נתניהו

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג תקף את ראש המשלה בנימין נתניהו ואת מדיניותו במסגרת נאום 40 חתימות במליאת הכנסת

"אין כמעט כלי תקשורת בעולם המערבי שלא עוקב בדאגה אחרי הדיבוק שאחז בך ראש הממשלה. אתה ואנחנו דורשים מן העולם, במיוחד זה הנאור, לראות בנו דמוקרטיה מערבית מפותחת ומתקדמת. מסתבר שוב שאינך דורש מעצמך את מה שאתה דורש מידידותינו ובעלות בריתנו בעולם. נאה דורש, נאה מקיים? לא בגנון שלך.

מה כל כך בער לך להעלות דווקא כעת את העיסוק בחוק הלאום ולערער את העקרונות המפורטים במגילת העצמאות? התשובה היא שרק ראש ממשלה חסר ביטחון עצמי, ללא חזון וללא תכנית, נזקק לפלפולים מילוליים כדוגמת חוק הלאום כדי להצדיק את המובן מאליו.התוצאה הישירה של קידום החוק המיותר הזה היא לא חיזוק המדינה - אלא סכנה לאובדנה כמדינה דמוקרטית ושוויונית.

לצערנו זה לא רק חוק הלאום, כל מי שעיניו בראשו שואל עצמו מדי בוקר איזו סנוקרת חדשה נתניהו וחבריו ישגרו היום לאינטרס הציבורי. ביבי ישראל תקועה איתך ואתה תקוע בלי תשובות אמת לכלום. נכון לרגע זה אנחנו תקועים איתך, אבל מועד נוסף לא יהיה. אתה מסיים את מועד ג' שגם אותו קיבלת בחסד מהציבור, בכישלון מהדהד, כישלון כואב לכל אחת ואחד מאזרחי המדינה.

חבריי חברי הכנסת, אל תטעו. ביבי נתניהו זה פייגלין ופייגלין זה ביבי נתניהו. הפנטיות העיוורת והמסוכנת גם אם היא צבועה בצבעים פלסטיים כאלה ואחרים היא אותה פנטיות עיוורת ומסוכנת. הגענו לשעת הכרעה. אני אומר כאן מעל הדוכן הזה- עוד קדנציה כזו ואבדנו. כל רגע שהממשלה הזו מכהנת הוא סכנה ממשית לעתיד המדינה. אתה צריך ללכת אדוני ראש הממשלה. יש אופציה אחרת. אנחנו נחליף את הממשלה הקיימת וניתן תקווה חדשה למדינה", דברי הרצוג.

נשיא המדינה והח"כים משמאל המתנגדים לחוק הלאום, זכו היום לתמיכה מצד יושב-ראש הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, שאמר כי חשוב שממשלת ישראל ואזרחיה יתנו דעתם על ההשפעה שתהיה להצעת החוק על תהליך השלום באזור.