השבוע התקיימה במדרשת לינדנבאום של רשת אור תורה סטון "מסיבת גט", ל-12 נשים שקיבלו את הגט לאחר שנות סירוב ארוכות.

האירוע התקיים ביוזמת ארגון "יד לאישה", מרכז סיוע לעגונות ומסורבות גט, שייצג את הנשים בתהליך, ובעזרת תלמידות במדרשת לינדנבאום.

במהלך הערב סיפרו הנשים את חוויותיהן מהתהליך הקשה שעברו, במטרה ללמד על תופעת עגינות וסירוב-גט, ומה אפשר לעשות בכדי למנוע מצב זה. בהמשך מתוכננות פעילויות חינוכיות נוספות במדרשות ומוסדות חינוך, כדי להגדיל את המודעות לבעיה ולפתרונותיה. 

"כשהגעתי בפעם הראשונה ליד לאישה הרגשתי כעוסה ונטולת תקווה ואופטימיות", סיפרה דבי, אחת מהנשים שקיבלו באחרונה גט. "כעת, ארבע שנים לאחר שהתחלתי את התהליך בבית הדין, אני מרגישה שאני מלאה בשמחה וברצון לחיות, בדיוק כפי שמגיע לכל בן אדם. אני מקווה שאוכל לסייע לנשים אחרות, שנמצאות במצב הבלתי נתפס הזה בו הן שבויות בידי בני זוגן".

מוריה, אישה נוספת שהשתחררה מכבלי נישואיה לסרבן גט סיפרה: "אני חשה בו זמנית תחושה של בושה וגאווה; בושה על כך שבמדינת ישראל 2014 אישה צריכה להיאבק על החופש שלה, וגאווה בכל פעם שהטוענת הרבנית שייצגה אותי פתחה את הפה בבית הדין. פשוט נפלה בחלקי זכות שהטוענת הרבנית מוריה דיין ייצגה אותי".

ראש מוסדות "אור תורה סטון" הרב שלמה ריסקין שנאם בארוע ציין כי "עד לפני 18 שנה היה אסור לפי חוק ישראל לאישה להיות טוענת בבית הדין. נשים היו מגיעות לחדר שכולו היה על טהרת הגברים: הבעל, שלושת הדיינים ושני טוענים רבנים גברים שייצגו את הצדדים. בזכות הבג''צ שהגשנו הצלחנו לקבל אישור לכך שנשים יכולות לייצג ולעבוד כטוענות רבניות בבתי הדין. מאז הטוענות של יד לאישה ייצגו מאות נשים והשיגו בשבילן את החופש. החגיגה של מסיבת הגט היא חגיגה של חופש, החופש הכללי של נשים יהודיות שיכולות לייצג בבית הדין הרבני, והחופש הפרטי שקיבלו הנשים היושבות אתנו היום".

אסנת שרון, מנהלת "יד לאישה" ציינה כי "סרבנות גט ועגינות הן לא גזירת גורל. אנו צריכים לברך את הנשים שיושבות כאן על האומץ לקום ולהתגרש. עבור אותן נשים הגירושין היו המשוכה הקשה ביותר שהן היו צריכות לעבור בחיים: הבעלים שלהן הערימו קשיים, ברחו לחו''ל, ניסו לסחוט אותן כלכלית, התנערו מאחריות כלפי הילדים, התעללו בהן בסוגי אלימות שונים, אבל הן עמדו בכל זה באומץ ובגבורה ויושבות כאן היום שמחות ובטוחות בעצמן".