גילית חומסקי
גילית חומסקיצילום: ישראל ברדוגו

שופטת בוועדת פרס לנדאו של מפעל הפיס, המשוררת גילית חומסקי, סיפרה היום (רביעי) על התנגדותה להעניק את הפרס בתחום השירה לפעיל השמאל הקיצוני יצחק לאור.

בראיון לגלי ישראל אמרה חומסקי כי אף קיבלה איומים על חייה.

בוועדת הפרס ישבו שלושה אנשים: ד"ר עמינדב דיקמן מהאוניברסיטה העברית, יהושע סימון משורר ובמאי, וחומסקי עצמה. לדבריה, היא הופתעה מכך ששמו של לאור עבר את הסלקציה של מפעל הפיס. "הייתה לי בעיה מבחינה שירית ומבחינה ערכית. לא חשבתי שהוא ראוי לקבל את הפרס, הן כי אני משוררת ויש משוררים שהשפיעו על חיי יותר, והן כי נקשרו בשמו כאלו עלילות, זה לא היה לי נראה הדבר הנכון", אמרה חומסקי.

בהמשך פרטה על התנגדותה, "כשהדירקטוריון אישר וביקשו מהשופט השלישי לכתוב את דבר השופטים, ביקשתי ממנו (מהשופט השלישי) שיציין שאני לא עומדת מאחורי הפרס, שהפרס הוענק אכן ברוב קולות אבל לחלוטין לא 'פה אחד'. ולגמרי בתמימות לא בדקתי שהוא אכן עושה את זה והופתעתי מאוד מאוד מאוד לגלות שזה לא נעשה וכשהתוצאות פורסמו פתאום הסתבר לי שכתוב שלאור קיבל את הפרס 'פה אחד', מה שלחלוטין לא היה נכון ואף מופיע בפרוטוקולים".

לאחר ההודעה על זכייתו של לאור החלו פעולות מחאה כנגד חומסקי עצמה, "שכשהתפרסם הפרס לא הייתי מול המחשב... הופצו נגדי פשקווילים. הכותרת היתה 'גילית חומסקי את תומכת אונס'. קיבלתי איומים מאוד מפורטים על חיי. התקשרה אלי משוררת מאוד מפורסמת ואמרה לי חד משמעית, 'אני אחסל את הקריירה שלך כי את תמכת באנס, אני אדאג שלא תקבלי פרס ספרותי לעולם'. קיבלתי שיחה אנונימית ובה נאמר לי שאם אני חושבת שחיים של נשים הם הפקר אז גם החיים שלי הם הפקר".

לסיום, חומסקי יצאה עם תובנה אחת מהאירוע ואומרת "אם יש ל תובנה אחת, בוער לי להגיד שלעולם לא אסכים יותר לשבת במקומות של מקבלי החלטות, אבל אני לא בטוחה שאני עומדת מאחורי האמירה הזו".

נזכיר כי עם היוודע דבר זכייתו של לאור בפרס מפעל הפיס לאומנויות ולמדעים בתחום השירה שיגר יו"ר הפורום המשפטי למען ישראל, עו"ד יוסי פוקסמכתב לאלוף (מיל.) עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס, ובו כתב כי השופטים התעלמו מכך שמדובר באיש שמאל רדיקלי, חבר בארגונים אנטי ישראלים, בעל עמדות פוסט ציוניות, סרבן שירות.

"היעלה על הדעת, שמפעל הפיס, אשר הוקם לקידום החברה והקהילה הישראלית, יעניק את פרס לנדאו לאדם שרואה במדינת ישראל את "המבצר האחרון של הקולוניאליזם בעולם"?", שאל פוקס וקבע כי "הענקת הפרס למשורר פרו-פלשתיני אשר מזה עשרות שנים מחרף ומגדף את הציונות ואת מגשימיה אינה ראויה".