ערב אזכרה לרב חרל"פ התקיים ביום חמישי האחרון בישיבת ההסדר בראשון לציון.

בערב האזכרה השתתפו ראש הישיבה ונשיא הגרעין התורני בראשון לציון - הרב שלמה לוי, ראש בית מדרש מהות - הרב אלישע וישליצקי, ר"מ ישיבת מרכז - הרב יהושע מגנס, ראש ישיבת כרם ביבנה - הרב מרדכי גרינברג, נינו ומחבר הספר "שירת הים" - יאיר חרל"פ, רבנים, אישי ציבור ותלמידי ישיבה.

במהלך הדברים ציין הרב ראש הישיבה הרב שלמה לוי כי "תורתו של הרב חרל"פ כללה רבדים עמוקים מאוד בפשט רמז דרש וסוד. הרב חרל"פ, תלמידו של הרב יהושע צבי מיכל שפירא זצ"ל שהיה מקובל גדול ובעל שיטה בעבודת ה' דרך ייסורים וסיגופים, וכך תלמידו הרב חרל"פ. הרב קוק זצ"ל הינו רבו הגדול שחינך אותו ושילב בתוכו הרמוניה כוללת של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל ל והרים את הרב חרל"פ לגבהים רוחניים עילאיים. באיגרות בין הרב חרל"פ לרב קוק זצ"ל מתוארות ההערכה והאהבה בין הרב לתלמידו ובין תלמידו לרבו. הרב חרל"פ מתאר את רוח הקודש אשר שררה בחייהם של שני גדולים אלה. ישנם תיאורים של חזיונות ברוח הקודש שמבטאים את גודל הנשמה ועומקה של מר"ן הרב קוק ושל תלמידו הרב חרל"פ. הלימוד בתורתו של הרב חרל"פ מקדש ומתאר את הלומד ומאפשר להיכנס לתורתו של מר"ן הרב קוק ומצויד בכלים הרוחניים כדי להבין את עומק תורתו".

ראש בית משרד מהו"ת הרב וישליצקי ציין כי "כששמים לב לאנשים גדולים אזי נשמתם מתמלאת, תורתם ותורתנו מתברכת, והחיים שלנו מוארים באור אחר. אני חושב שבערב שאנו מקיימים ישנו תיקון גדול מאוד במיוחד במקרה של הגאון הרב חרל"פ, שכן לעיתים במהלך התפתחות הלימוד והדורות לא תמיד אנו שמים לב היכן הייתה מצויה גדולה אמיתית, מהיכן נבעה מעיינה של תורה בהיקף ובאיכות, והיכן הייתה טהרה עצומה בנפש ובמידות, כאשר כל זה מתוך קשר עמוק לכלל ישראל ולארץ ישראל".

"לא היה מובן מאליו שלדמות כזו מיוחדת כרב חרל"פ היה קשר כה חזק לרב קוק בהתחשב בהתקפות, החרמות והביזויים שהיו כנגד הרב קוק ולמרות הסיכון הגדול בחר הרב חרל"פ להתחבר לדמותו ותורתו של הרב קוק, שכן כאיש אמת לא עניינו הסיכונים. לא זכיתי ללמוד אצלו או להכירו אך זכיתי להיחשף לתורתו, לדרכו, ולעולמו הפנימי הטהור שבבסיסו הרצון להתחבר באמצעות התורה לגאולה. לא מפתיעה העובדה שדווקא ימים אלה הם ימי זיכרון של הרב חרל"פ ושל דוד בן גוריון הצמודים בהפרש של יומיים, שכן ההבנה שללא זהותנו הלאומית אין תורה ואעז לומר אף אין דמוקרטיה שכן היא השורש להבנת הקשר בין תורת ישראל לגאולה".

הרב מגנס אמר, "הרב חרל"פ הסביר כי ההוויה היא שירה שלמה שכולה אומרת כבוד לד' וכך העולם כולו מספר שירה לקדוש ברוך הוא וכשחסר דבר אחד בהוויה כאילו חסר תו אחד. פעם בהיותי בשוויץ אל מול אחד מנופיה המרהיבים ביותר כנראה המטיילים סביבי שמעו או בעיקר הבחינו שאני יהודי דתי. ניגש אליי אחד מאותם גויים ואמר כי כל מה שאנו רואים מסביב מגיע מהאל, ונראה שגם אותם גויים מסוגלים להבין כי חייבת להיות ישות אלוקית שעומדת מאחורי אותה יצירה הרמונית מופלאה".

ראש ישיבת כרם ביבנה, הרב מרדכי גרינברג, אמר כי "הרמב"ם אומר בנושא הגאולה 'ואשים דברי בפיך ובצל ידי כסיתיך לנטע שמים וליסד ארץ ולומר לציון עמי אתה', הרמב"ם מציין כי בזמן הגאולה וביאת המשיח יהיה אור חזק כל כך שנצטרך להסתיר אותו וכי לעיתים אותו אור גדול צריך להגיע מהצל והחושך שמתוכם מגיעים לאור הגדול. "ולומר לציון עמי מי אתה". הרב קוק אומר שהאמונה אינה יכולה להתבסס על ניסים כפי שהיה ביציאת מצרים משום שלבסס את האמונה על ניסים זו סוג של אמונה שיש בה דופי. ועל מה כן ניתן לבסס האמונה? על מה שהקב"ה דיבר בהר סיני מול משה, ואז שואלים כיצד מעמד כזה התקיים דווקא בערפל בעב ענן? והרב חרל"פ הסביר כי יש שני סוגי אור- ככל שאתה מגביר את האור תראה טוב יותר בדומה לכניסתך לחדר שבו אתה מגביר את האור. מנגד יש את האור האלוקי שהוא בדיוק הפוך, שכן הוא מסנוור בעוצמה וכפי שהזהירו אותנו כילדים בליקוי חמה שלא להסתכל בשמש אלא לשים בין העין לבין האור זכוכית מפויחת, כך גם במקרה של מתן תורה צריך להסתיר על מנת שניתן יהיה לראות משהו עצום כל כך".