הטקס בבית הנשיא, הערב
הטקס בבית הנשיא, הערבצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נאם הערב (ראשון) בטקס לציון יום היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן.

הטקס נערך זו השנה הראשונה, במסגרת היום הרשמי להנצחת היציאה והגירוש של יהודי ערב ואיראן מארצות מוצאם.

בנאומו הדגיש הנשיא את חשיבות האירוע, ואמר כי "אנחנו מתכנסים כאן היום בכדי לבצע תיקון לעול ההיסטורי שנעשה לכמיליון יהודים, עולי ארצות ערב ואיראן, שקורותיהם נדחקו אל שולי הנרטיב הציוני. אמנם, מדובר בתיקון מאוחר, תיקון בזעיר אנפין, תיקון שעיקר השפעתו היא על המודעות הציבורית, ובכל זאת - מדובר בתיקון חשוב שאין לזלזל בו. 

לדבריו, "אין מנוס מלהודות שבפרויקט הגדול של קיבוץ גלויותינו, על הישגיו הרבים והחשובים, חטא הממסד, בפטרוניות ובהתנשאות, כלפי העולים מארצות ערב. לא בכדי אנחנו מתכנסים כאן תחת קורות הממסד הרשמיות במשכן בית הנשיא בירושלים. הכרה בטעויות היא ראשית הדרך לתיקון. ובדיוק בשל כך אני גאה לפתוח כנשיא מדינת ישראל את האירוע הראשון המציין את יום היציאה והגירוש מארצות ערב ואיראן, כפי שנקבע בחוק".

ריבלין התייחס לסערה סביב שירו של הזמר עמיר בניון ואמר כי "משכן הנשיא איננו שייך לי. נבחרתי במטרה לשרת את כלל אזרחי ישראל. מאז ומתמיד התנגדתי בכל תוקף לחרמות, ואינני מחרים איש. אף אמן אינו נדרש לרשותו של אף אחד כדי להתבטא כרצונו, במסגרת גבולות חפש הביטוי.

"לצד זה", הדגיש ריבלין, ''בית הנשיא כביתם של כל אזרחי ישראל, רשאי ואף מוכרח להיזהר זהירות יתרה בכבודם ובמעמדם של כלל אזרחי ישראל ולגלות רגישות יתירה, לרוחות הציבוריות, ולאווירת הרחוב, בפרט בימים רגישים ומתוחים אלה".

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך (הבית היהודי) נעדר מהטקס בעקבות החרמתו של בניון. מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, גלעד סממה, שהשתתף אף הוא בטקס אמר כי "היהודים שגורשו מארצות ערב ואיראן לא שקעו בייאוש וברחמים עצמיים אלא בנו ארץ ומדינה.

"הם לא שוכחים לרגע מניין באו אבל תמיד ידעו לאן הם הולכים. היה מגנט שמשך אותם לישראל אבל בל נשכח גם את המקל שגירש אותם משם", כך סממה.