רפי איתן מתייחס למעצרו של פולארד

רפי איתן, בכיר המוסד לשעבר שהפעיל את יהונתן פולארד, מודה אחרי 29 שנים כי הוא זה שהורה לזרוק את יהונתן ורעייתו אן משגרירות ישראל בוושינגטון, אליה הגיעו כדי לבקש מקלט בבוקר ה-21 בנובמבר 1985.

נזכיר כי יהונתן ואן נזרקו מהשגרירות האמריקנית היישר לידיהם של סוכני האף-בי-איי. אן נידונה לחמש שנות מאסר על החזקת חומר מסווג ופולארד עצמו הורשע בריגול ונידון למאסר עולם.

בראיון לתכנית "עובדה" שתשודר מחר בערוץ 2 הוא חושף פרטים חדשים על הפרשה. 

אתה קיבלת בזמן אמת טלפון שאומר פולארד ואשתו נמצאים פה בשער, מה לעשות?

רפי איתן: כן. קיבלתי את ההודעה שהוא עומד בפתח השגרירות.

מה אתה אומר לעצמך?

אני מיד אומר 'תזרקו אותו החוצה'. אני לא מתחרט.

כשאני נמצא בקרב, ושם זה לחיים ולמוות, אני צריך להחליט כן או לא. אני מחליט בהתאם לצורך הנתון באותו הרגע. אני מחליט החלטה עניינית בהתאם לאינטרסים של מדינת ישראל, אסור לתת לשום מחשבה זרה להיכנס בהחלטה באותו הרגע שאתה מחליט עליה, אילו לא עשיתי את זה המצב היה הרבה יותר גרוע.

איתן מספר כי ידע על דבר המעצר הקרוב שלושה ימים לפני מעצרו של פולארד. עוד באותו לילה הוא הולך, לפי עדותו, לראש הממשלה שמעון פרס, ולשר הביטחון, יצחק רבין, ומספר להם כי עומדים לעצור את המרגל היהודי שמפעילה ישראל במודיעין של הצי האמריקני. לדבריו ראש הממשלה ושר הביטחון היו מודעים עוד קודם לכן לכך שישראל מפעילה סוכנים בצבא ארצות הברית.

אתה יודע שחלק מתוכנית הפעולה שלהם תהיה גם להקריב אותך?

אני מראש מציע שיקריבו אותי, אני מראש אומר, אני לוקח את כל האחריות עליי, לא יהיה מישהו שיגיד מי נתן את ההוראה, אני נתתי את ההוראה, רק אני נתתי את ההוראה, אף אחד לא הסמיך אותי, אני צבאו הפרטי של פופסקי. רק אני. אף אחד לא נתן לי הוראה, הכול יזמתי לבד. אני אחראי, מראש אני אומר להם.

לא להם, פתרתי לעם ישראל את הבעיה. אחרת הייתה פה פרשה ללא גבול.

אבל הייתה פה פרשה, היא עדיין קיימת, היא עוד משפיעה על יחסי ישראל-ארצות הברית.

נכון, אבל אף אחד לא שאל מי אחראי. כולם ידעו מי האחראי, מי יזם, מי עשה - רק אני אחראי.

עכשיו אתה יכול לספר לנו, רבין כבר לא איתנו, שמעון פרס, גם הוא כבר סיים את תפקידו הציבורי האחרון, האם יודעים ראש הממשלה ושר הביטחון שיש לישראל סוכנים אמריקנים בתוך זרועות השלטון, בתוך הצבא האמריקני?

אני לא רוצה לענות על זה מפני שברגע שאני עונה על זה אז אני עושה כותרת בעיתונות.

מהתשובה שלך אני יכול להבין.

אתה יכול להבין.

הם ידעו?

ברור...  אני אף פעם לא שיקרתי את הממשלה שלי. 

הפרק המלא של התכנית "עובדה" ישודר הערב (שני) בשעה 9 בשידורי קשת, ערוץ 2