אבי וורצמן
אבי וורצמןחזקי עזרא

בראיון ליומן ערוץ 7 מעריך סגן שר החינוך, חבר הכנסת אבי וורצמן, כי המערכת הפוליטית קרובה לבחירות. "ככל הנראה הולכים להיפרד", הוא אומר בהתייחסו לפעילותו תחת שרביטו של שר החינוך השר פירון, איש 'יש עתיד'.

"אני והשר פירון עובדים ביחד טוב מאוד, אבל הנושא הוא לא היחסים בינינו אלא העבודה המשותפת בין המפלגות. המפלגות החליטו להקצין עמדות, לשים בפרונט את הנושאים שבהם יש מחלוקות. הדברים הללו הולידו מתח מאוד גבוה במערכת הפוליטית. יש אווירה מאוד לא טובה".

וורצמן מדגיש כי לטעמו "ללכת לבחירות אחרי שנתיים זה לא טוב לציבור, אבל חלק מהמפלגות מדגישות את השונה ביניהן ואת מה שלא מאפשר לתפקד יחד".

עם זאת מוסיף ואומר וורצמן כי מפלגתו 'הבית היהודי' היא היציבה ביותר ובעלת האמירה הברורה ביותר במערכת הפוליטית הקיימת. לדבריו הוא חש זאת בכל מקום אליו הוא מגיע בסיוריו ברחבי הארץ, גם בקרב מיעוטים המביעים הזדהות עם המפלגה והעשייה שהיא מקרינה.

כשנשאל אם מפלגתו 'הבית היהודי' אינה אשמה גם היא בהקדמת הבחירות הצפויה משיב סגן השר כי מפלגתו "לא ניסתה להקים ממשלה חילופית בימים האחרונים. אנחנו עסוקים כל אחד בעשייתו ובתפקידו. אנחנו משתדלים לקדם דברים למען עם ישראל".

"צריך לתת אמון בראש הממשלה אבל לצערי הרב יש בתוך הקואליציה מפלגות שמצביעות באופן לעומתי נגד ראש הממשלה ומנסים להפיל אותו. קשה לעבוד באווירה כזו", הוא אומר ומוסיף כי על אף ההתנהלות עד כה הרי ש"אם החברים בקואליציה יבינו שצריך לעבוד יחד זה אפשרי".

"על פניו איך שזה נראה ועל פי כל ההתבטאויות אנחנו הולכים לקראת בחירות בתאריך מוסכם", מסכם וורצמן את תחושותיו בסוגיה.

באשר למוכנותה של 'הבית היהודי' לבחירות נשמע וורצמן בטוח. "אני חושב ובטוח שיש לנו היום את המפלגה היציבה ביותר והמפרגנת ביותר. יש כאן אנשים שהם חברים אחד לשני ואיכפתיים אחד כלפי השני. אחת הסיבות להצלחה זו האחדות. הבאנו רעננות כוחות חדשים והנהגה חדשה ומאוד חשוב שהלכנו ביחד. הציבור רוצה לראות שמי שמסמל את ערכי היהדות הולך ביחד", הוא אומר וברוח זו מוסיף: "אני קורא לחבריי בתקומה – חייבים ללכת יחד".

"הצלחנו כי הלכנו ביחד. בפריימריז היו 57 אלף אנשים ויחד עם המתפקדים של תקומה נכפיל את המספר הזה ונהיה גדולים. אין הבדל בין החברים במפלגה. הציבור לא מכיר את ההבדלים ורוצה לראות אותנו הולכים ביחד. לאנשי תקומה צריכים להיות מקומות במוסדות התנועה, במנגנון המפלגה במרכז ובמוסדות", מוסיף וורצמן ופורס את עיקרי ההצעה שהונחה לפתחו של השר אריאל לאיחוד בין שתי המפלגות – פריימריס משותף לאחר תקופת התפקדות כאשר המקום השני הוא המקום היחיד המשוריין, זהו מקומו של השר אריאל.

לדבריו גישה של אחדות תוביל להעצמת כוחה של המפלגה ולהוסיף שישה מנדטים ואף יותר עד כדי הפיכתה של המפלגה למפלגה הגדולה מכולן, גם אם לא בבחירות הקרובות הרי שאולי באלה שאחריהן. "יהיו לנו בכנסת הבאה כעשרים מנדטים. זה לא זמן לפילוג אלא להליכה ביחד. לזה הציבור מצפה מאיתנו".

באשר לסוגיית הפריימריס העומדת כמחלוקת מרכזית בין ראשי המפלגות אומר וורצמן כי אינו רואה הגיון והגינות במציאות שבה יהיו חברי כנסת שיתמודדו על מקום ברשימה וייבחרו על ידי שישים אלף איש ואילו אחרים ייכנסו לרשימת המפלגה בזכות החלטה של שלושים איש. "ההצעה מקבעת את מקומה של תקומה כחלק אינטגראלי בבית היהודי. אני מצפה שיאמרו שהולכים על זה. אם רוצים לשנות משהו במצע נסכים בשמחה, אבל ההצעה העקרונית היא טובה".

וורצמן נשאל אם מגוון הדעות שהמפלגה מבקשת לכלול בתוכה, משומרי מסורת וחילוניים ועד לחרדים, לא צפוי הפוך את הבית היהודי לליכוד ב'. "זה לא יקרה כי יש לנו ערכים ובסיס, והבסיס הוא ערכי הציונות הדתית. זה מופיע באופן ברור בחוקה שהתקבלה לפני כחודשיים ועם ישראל רוצה להתחבר לערכים הללו", אומר וורצמן ומוסיף: "כשעבדתי בבאר שבע וניהלתי את הגרעין בבאר שבע הגאווה הגדולה ביותר שלי הייתה לראות שבבתי הספר חצי מהילדים הגיעו ממשפחות מסורתיות וחילוניות. אנשים בוחרים בציבור הדתי ואומרים שזה החינוך שהם רוצים לילדים שלהם".

באשר לטענות חוזרות ונשמעות מכיוונם של השר אריאל ואחרים מ'תקומה' נגד קיומם של פריימריז באופן עקרוני כמנגנון המזמין שחיתות, אומר וורצמן כי "בכל שיטה יש יתרונות וחסרונות אבל היתרון עולה בהרבה. היתרון הוא שיתוף הציבור שרוצה להיות שותף בבחירת מנהיגיו". לזאת הוא מוסיף ואומר כי "ככל שהציבור גדול יותר הסיכוי לשחיתות קטן יותר".

"אני רואה בשטח את הציבור שלנו שלא מבקש ג'ובים אלא חינוך בתי ספר ומוסדות תרבות ותרבות תורנית וכהונת רבנים ומפעלים. הוא ממוקד בציונות חינוך ועשייה. יש לנו ציבור ערכי וגדול. יש דרכים לבנות שיטות שימנעו מפקדי ארגזים וזו השיטה שהוצעה".

סוגיה נוספת שעלתה בשיחה עם וורצמן היא סוגיית העברת משחקי הכדורגל בליגה הישראלית מיום השבת לימות החול, פנייה שוורצמן מנסה להוביל בעקבות פנייה של הפועל באר שבע להתאחדות לכדורגל. "אני רוצה לנצל את הבקשה של הקבוצה מההתאחדות שלא לשחק שבת. גם שחקנים רוצים לשמור שבת. הם נאלצים לנסוע ולהיות במגרש כשיש בו חילולי שבת ויש רבבות אוהדי כדורגל שומרי שבת והדבר נמנע מהם. זו זכות פשוטה של אוהדים ולכן אני קורא להתאחדות להעביר את המשחקים ליום חול. כבר יש משחקים בימי ראשון ושני ולפעמים שלישי אז הדבר אפשרי. כבר זמן רב אני פועל בדבר הזה וצריך לעלות מדרגה בדבר. זו בשורה מאוד משמעותית".

וורצמן מוסיף בהקשר זה ומציין כי "אחד השינויים שאני מאוד מחובר אליהם הוא יום מנוחה נוסף ביום ראשון ואז ממילא כל נושא המסחר והכדורגל יעבור ליום ראשון".

חברי הכנסת מטעם האיחוד הלאומי ערכו בצהרים (שלישי) ישיבה דחופה בסוגיית הריצה המשותפת עם הבית היהודי (המפד''ל החדשה).

באיחוד הלאומי טוענים כי הבית היהודי מסרבת לדון במצע הערכי המשותף לשתי המפלגות.

הישיבה התקיימה במקביל לישיבת הסיעה של הבית היהודי. השר בנט זעם על שחברי הכנסת מהאיחוד הלאומי מקיימים ישיבה במקביל והעביר מסר חד משמעי כי עליהם לשבת עם כל חברי סיעת הבית היהודי. הרב ח"כ אלי בן דהן שכנע בסופו של דבר את חברי האיחוד הלאומי להיכנס לישיבת הסיעה המשותפת.

לאחר חילופי המהלומות התכנסו חברי הכנסת לישיבה משותפת במהלכה התעמתו ביניהם אריאל ובנט. "אני דורש להעדר מהצבעות במליאה בגלל ההקפאה ביו"ש, אסור לנו לשכוח מי שלח אותנו לכנסת", אמר אריאל לבנט. בנט השיב לו, "בגללך לא יהיה לנו שר ביטחון מהבית היהודי וההקפאה תימשך". בסופו של דבר יצא בנט בזעם מהישיבה.