נפתלי לאו-לביא
נפתלי לאו-לביאצילום: חזקי עזרא

נפתלי לאו-לביא, עיתונאי, קונוסול ישראל בניו יורק לשעבר ואחיו של הרב הראשי לישראל לשעבר ישראל מאיר לאו, הלך לעולמו בשבת בגיל 88.

הלוויתו תערך מחר בשעה 15:30 בהר המנוחות ירושלים.

נפתלי לאו, ניצול שואה, נשלח ב-1941 עם קבוצת פולנים לא יהודים למחנה אושוויץ, ולאחר מכן הצליח לברוח בתוך משאית מזון, וחזר לפיוטרקוב. אמו הצמידה אליו את אחיו הקטן ישראל (לימים הרב ישראל מאיר לאו), שהיה צעיר ממנו ב-11 שנים, אולם היא עצמה לא ניצלה. נפתלי ואחיו ישראל נשלחו למחנה עבודה בעיר צ'נסטוחובה, משם הגיעו למחנה הריכוז בוכנוולד.

לאחר המלחמה עלה לישראל והתיישב ברמת גן, עבד כעיתונאי ב"הארץ" תחת השם נפתלי לביא. 

בשנותיו האחרונות שימש לאו-לביא כסגן יושב-ראש הנהלת איל"ר, הארגון היהודי העולמי המטפל בהשבת רכוש יהודי שאבד בשואה. הוא היה מרצה מבוקש בכינוסים ובפורומים העוסקים בנושא השואה.

לאו-לביא היה חבר בחבר המנהלים של המרכז הרפואי שערי צדק. בשנת תשס"ג (2003) קיבל את אות יקיר ירושלים.

בשנת 2006, עם הגיעו לגיל שמונים, יצא לכבודו הספר "עם לבדד: מולדת ופזורה", בעריכת בנו הרב ד"ר בני לאו.

נפתלי לאו-לביא: להיות ערים לסכנות שאורבות לנו

לאו-לביא התראיין לפני כשש שנים לערוץ 7 לקראת יום השואה ואמר כי מוכרחים לספר מה קרה לנו, "איך זה קרה אני לא יודע! את התוצאה הסופית אני יודע, הייתי קורבן בסיפור הזה. עלינו לדאוג כמה שאפשר במסגרת החינוך ולהעביר לבני הנוער את המסר כדי שהשואה לא תחזור שוב שאסון כזה חייבים למנוע בכל מחיר".

"עלינו להיות ערים לסכנות שאורבות לנו כיהודים בכל מקום בעולם, פעם זה היה היטלר שהצליח לגייס מחצית מאירופה לשנאת יהודים. ולכן חייבים להיזהר אי אפשר לדעת מה צפון לנו בעתיד. בימים אלה יש נשיא אחד של מדינה מוסלמית שקם בפומבי ואומר שצריך להשמיד את העם היהודי ויש לו נוסחה ונשק איך לעשות את זה. מוכרחים להיות ערים לא לישון אלא לשמור על הפתח גם אם צריך לעשות משהו מעשי".